Försäljningen av golfklubbor fick ett lyft i USA i september.
Det visar färska siffror från Golf Datatech.
Detta tack vare ett lyft i försäljningen av specifikt järnklubbor. Total ökade försäljningen av utrustning i september med mer än 6 procent.
Försäljningen påverkades av tillgängligheten av nya produkter från de stora tillverkarna.
Sju av nio kategorier redovisade en försäljningsökning jämfört med samma period 2022. det var bara bagar och skor som sålde sämre än september 2022.
På årsbasis är det golfbollar som är den stora vinnaren 2023 – försäljningen har ökat med nästan 10 procent för året, medan försäljningen av golfskor hade den största nedgången (-9 procent).
Den stigande försäljningen kom som en följd av nya järnlanseringar från Titleist, Callaway och TaylorMade.
– Även om det finns makroekonomisk motvind som potentiellt skulle kunna bromsa försäljningen i stora kategorier som klubbor under fjärde kvartalet, så var den inte en faktor i september, säger Golf Datatechs medgrundare John Krzynowek.
September 2023 Total Market (On-Off Course, USA)
On-Off Course September 2023 jämfört med 2022: +6.1% (dollar)
On-Off Course September 2023 jämfört med 2019: +43.5% (dollar)
On-Off Course YTD 2023 jämfört med 2022: -0.8% (dollar)
On-Off Course YTD 2023 jämfört med 2019: +38.2% (dollar)