Utvecklingen av AI har accelererat kraftigt de senaste åren, drivet av ökningar i beräkningskapacitet, förbättrade algoritmer och tillgången till stora datamängder.
Nu kommer den till golfen!
AI väntas bli ännu mer integrerat i våra liv i framtiden, med potential att öka produktiviteten inom nästan alla sektorer. Enligt en rapport från McKinsey (2023) använder cirka 50 procent av företagen redan någon form av AI i sin verksamhet.
Vanligast är det inom hälso- och sjukvård där AI används till för att ställa diagnoser, läkemedelsutveckling och personalisering av behandlingar. Inom finans bidrar AI med riskbedömning, bedrägeribekämpning och algoritmisk handel och inom kreativa sektorer används i för att skapa konst, musik, text och design.
För att nämna några exempel.
Effektivisera
Och AI kommer att ha användningsområden även inom golfen, tror Johan Ericsson som har ett förflutet som GIT-konsult på Svenska Golfförbundet där han hjälpt över 200 golfklubbar med att effektivisera deras administration och IT.
– När jag började förstå potentialen med AI och generativa AI-verktyg insåg jag att det fanns mycket stora möjligheter för golfklubbar att använda dessa verktyg för att bli mer effektiva och innovativa, säger han.
– Golfbranschen ligger mig varmt om hjärtat, och jag ville skapa en utbildning som gör det enkelt för golfklubbar att komma igång och använda AI för att stärka sina verksamheter.
Han tror att de golfklubbar kan ha nytta av AI för att exempelvis effektivisera administrationen på kansliet och förbättra kommunikation mot medlemmar och gäster. Golfklubbar kan också få bättre koll på intäkter och kostnader och de kan till och med förbättra medlemmar och gästers upplevelser på och runt golfbanan med hjälp av AI, menar Johan.
För alla
Utbildningen riktar sig till alla som arbetar på en golfanläggning.
– Det inkluderar personal som jobbar på kansliet, banan, shop och reception och styrelsemedlemmar. Målet är att visa hur AI kan anpassas till deras specifika behov och hjälpa dem att arbeta smartare och mer effektivt.
Han säger att de flesta golfklubbar har ännu inte kommit igång med AI, även om vissa har testat verktyg som ChatGPT.
– Många saknar en tydlig bild av de stora möjligheterna och de praktiska användningsområden som finns. Utvecklingen går snabbt, och vår utbildning syftar till att bryta ner det som kan kännas komplext och göra det enkelt att förstå och tillämpa.
Kan du ge något exempel på hur AI kan användas praktiskt i en golfklubbs verksamhet?
– Ett exempel är att använda ChatGPT för att automatiskt skriva nyhetsbrev eller skapa riktad marknadsföring. Ett annat är att analysera medlemsdata för att förstå trender och förbättra medlemsupplevelsen. AI kan också hjälpa banpersonal att optimera banans skötsel genom att samla in och analysera data från sensorer och andra tekniska hjälpmedel.
Vilken effekt eller vilka resultat hoppas du att en golfklubb kan få efter genomförd utbildning?
– Efter utbildningen ska golfklubbar ha konkreta verktyg och strategier för att bli mer effektiva och lösa uppgifter som tidigare känts tidskrävande eller komplicerade. Målet är också att inspirera till att tänka nytt och se de stora möjligheter som AI redan idag kan erbjuda, samt att förbereda dem för de ännu större möjligheterna som är på väg.
Finns det specifika AI-verktyg eller AI-tekniker som tas upp i utbildningen?
– Vi fokuserar främst på verktyg som ChatGPT, Perplexity och Midjourney, eftersom de erbjuder en låg tröskel för att komma igång och samtidigt har stor potential för golfklubbars behov. Utöver det pratar vi om användningen av smarta sensorer och tekniska hjälpmedel, som kan förbättra både golfarens och banpersonalens arbete. •