Det är inte många i den svenska golfbranschen som har lika många jobb som Karin Örn.
Utöver VD och ägare är hon också säljare, designer, kommunikatör, kundansvarig, inköpare och marknadschef, allt på samma gång.
Samt en del annat.
Karin är kvinnan bakom Func Factorys framgångar – ett svenskt modevarumärke som vuxit snabbt de senaste åren och som nu finns representerade i golfshopar över (nästan) hela landet.
Inte okända längre
– Förra året fick vi ett slags genombrott. I dag känner de flesta till oss. Vi är inte så okända längre. De flesta har sett eller hört talas om oss. Ibland kan det vara en fördel att man är ett litet märke som är på väg upp, för det blir lite nyhetens behag, säger hon.
När Karin ska beskriva varumärket säger hon:
”Func Factory är ett svenskt märke som med passion, glädje och kunskap designar funktionella kläder som man kan bära innan, under och efter golfrundan i alla väder.”
Func står förstås för ”functional” men Karin menar att hon också vill att man ska kunna se kläderna som lite ”funkiga”.
Nya kunder
Företaget växer snabbt nu. Karin får i snitt 15 nya kundkonton om året.
Och det är inte bara kollektionen hennes kunder gillar utan också att hon bygger sina affärsrelationer med pålitlighet som kitt. Karin har lärt av tidigare ägares misstag.
– Märket sticker ut designmässigt och vi har ett bra prisläge men jag hoppas också att mina kunder tycker jag tar väl hand om dem för jag jobbar och tänker alltid långsiktigt. Jag har inte råd att slarva bort det förtroende jag byggt upp.
Kollektionen vilar i grunden på ett mångsidigt och användbart bassortiment men det är de printade plaggen med sina snygga, djärva och roliga mönster som många associerar till när det gäller Func Factory.
Det är mönster som bryter mönstret.
Många minns första kollektionen
Eller print, som Karin säger. Hennes kläder är lite roligare och mer expressiva. Så var det redan 2005 när hon gjorde sin första golfkollektion för Five Seasons, en kollektion många fortfarande minns.
När Func Factory startade 2011 tillverkade man funktionskläder som såg ut som många andra. Varumärket hittade egentligen inte sin identitet förrän Karin tog över som designer.
– Jag vill att Func ska vara ett märke som vågar gå lite utanför ramarna, säger hon.
Hon säger att det egentligen är först nu som hon börjar hittat fram till varumärkets själ. Det är nu hon är riktigt nöjd med sina produkter.
På egen hand
I år är det tio år sedan varumärket grundades men det är inget jubileum som Karin firar. För henne började allt för fyra år sedan. Det var då hon bestämde sig för att ta över och driva Func Factory vidare på egen hand.
Mot bättre vetande, skulle man kunna säga. Det var inte alla som tyckte att det var ett klokt beslut. En kund, som var en smula besviken på företagets tidigare ägarduo, sa:
”Du kunde lika gärna försöka sälja funktionskläder där det står bin Laden på etiketten.”
– Men just han som avrådde mig så starkt från att ta över Func Factory, han är i dag en av mina allra bästa kunder, säger Karin och skrattar.
När hon klev in som designer på Func Factory hade hon 20 års erfarenhet av design, inköp och produktion i sportbranschen. Vägen till Func Factory gick via Tierra (outdoor, klättring), Lindex (barn), Five Seasons (skidor, regn, golf), Team Sportia (egna varumärken) och Tenson (outdoor).
Fria händer
Det var när Karins tidigare kollega från Five Seasons köpte Func Factory som hon erbjöds fria händer att designa kollektionen. Ett drömuppdrag för en designer, förstås.
Men det varade inte så länge. När konkursen var ett faktum berodde det inte på att produkterna inte fungerade utan på att det brast i kommunikation och leveranser.
Kollektionen var uppskattad också bland golfare som gillade den lite mer djärva och normbrytande designen.
– Flera kunder var negativa till allt runt omkring men inte produkten i sig. Det var därför jag vågade satsa, berättar Karin. Jag kände att jag kunde göra det bättre och att leverera i tid var den viktigaste målsättningen.
Karin köpte Func Factory 2017.
Bra relationer
– Jag funderade ett tag på om jag skulle byta namn men samtidigt kände jag att folk hade fått en relation till Func, och långt ifrån alla var negativa.
Hon hade en del nyttiga verktyg i sin låda: Under sina dittills 20 år i sportbranschen hade hon fått insikt i avgörande framgångsnycklar som varumärkesstrategi, materialval, inköp, förhandling med underleverantörer och tillverkare, butiksplanering, marknadsföring och försäljning.
– Vid det laget visste jag att kunde bygga från grunden, säger Karin. Att jag aldrig spelat golf spelar egentligen ingen roll. En duktig produktutvecklare och designer kan använda sina kunskaper i de flesta sammanhang. Golfkläder är dressade kläder i funktionsmaterial, säger Karin som lärde sig själva hantverket tidigt i sin karriär genom att sy kostymer.
Hon gick på Textilhögskolan i mitten av 1990-talet.
Hennes examensprov var att sy åtta egna kostymer för Tiger. Och då avser vi inte golfaren Tiger utan den svenska kostymtillverkaren.
Även om Func Factory börjar få rykte så är det ändå ett litet företag, om man jämför med konkurrenterna. Därför är Karin mån om att bygga en bra relationen med kunderna.
– Det är superviktig. Jag har varken tid eller råd att tänka kortsiktigt. Det innebär att jag måste bygga upp ett förtroende hos mina kunder.
Glädje och lust
I golfshopen är det ofta Func Factorys printade plagg som drar till sig blickarna. Det här är golfkläder som signalerar glädje och lust. I kollektionerna finns även mer nedtonade plagg men allt fler efterfrågar de plagg som sticker ut mest.
– Det är kul som formgivare när man får bra feedback på produkter som design mässigt sticker ut lite från mängden.
– Nu är vi hyfsat mycket där jag vill att vi ska vara. Sedan kanske jag skulle vilja dra det ytterligare lite på vissa plagg så att de blev ännu coolare och ännu lite ”funkigare”. När Dormy köpte våra grejer det första året så var det de mer traditionella plaggen, säkra kort och säljbara grejer. Men sedan dess har också de börjat köpa lite mer av mina egna favoriter, de som har lite mer attityd och det är väldigt kul, säger Karin Örn.