Kinexit tar in två miljoner i nytt kapital. Bland investerarna finns före detta NHL-proffset Mattias Weinhandl.
Det nya kapitalet ska användas till att växa, framförallt i USA där man tror att den primära målgruppen finns. Bolaget grundades 2016 och har ägnat de första åren åt att utveckla tjänsten och att testa den på kunder. Nu har de 3000 användare.
– Vi har initialt siktet inställt på golf- och rehabiliteringsmarknaderna. Dessa områden har starka kopplingar till varandra, framförallt i USA, och vi får nu muskler att fortsätta vår expansion på denna gigantiska marknad, säger Chris Månsson, VD och en av grundarna.
Kinexit har utvecklat en digital träningsplattform för individanpassad träning och rehab. Chris Månsson har en bakgrund som personlig tränare och upplevde att det saknades digitala lösningar för individanpassad träning. Tillsammans med kiropraktorn Jenny Johansson och den amerikanska fysioterapeuten Bob Wiersma skapade han en plattform för personligt utformad träning utifrån en profil byggd på självtester.
Kinexit mäter och identifierar kroppens rörelsebegränsningar och utifrån mätdatan väljs sedan automatiskt individanpassade och animerade träningsfilmer ut för användaren och görs tillgängliga i mobilen som en spellista för träning.
– Nu erbjuder vi två möjligheter för den som vill prenumerera på tjänsten. Det är dels ett basutbud med motionsövningar och dels ett premiumutbud där användarna får övningar som är anpassade utifrån sin egen rörlighet och den sport de utövar, säger Chris Månsson till Breakit.
Kinexit är anpassad till nio olika sporter, exempelvis golf, tennis, fotboll och amerikansk fotboll. Testerna som användarna får göra handlar bland annat om rörlighet, styrka och snabbhet.
– USA är en viktig marknad för oss. Dels för att en av våra grundare kommer därifrån men också för att vi tror att det är där en stor del av vår målgrupp finns, säger Chris Månsson.
Kinexit rekryterade nyligen Michael Dahl, före detta Nordenchef för Titleist, som nu är delägare i bolaget. Tanken är nämligen att sikta in sig på just golfare.
– Utbudet av smarta och digitala individanpassade lösningar har inte hängt med i utvecklingen mot dagens allt mer personligt anpassade träning. Många av oss har gått till en tränare eller sjukgymnast och fått med oss ett papper hem, med övningar ritade som streckfigurer, säger Michael Dahl,som i dag är delägare och COO på Kinexit.
– Golfspelare har genom åren lagt stora pengar på sin utrustning men kommer nu inte riktigt vidare i sin utveckling. Fysiken är ofta den största begränsningen för denna stora kategori konsumenter och det är här vi ser enorma möjligheter för Kinexit. Anpassningen efter olika idrotter och den personliga inriktningen av träningsövningar tror vi kommer att locka många, säger Chris Månsson
Kinexit har under hösten varit ett av åtta utvalda bolag i acceleratorprogrammet Sting Accelerate. Fyra av de sex nya investerarna kommer också från Stings investerarnätverk Propel Capital. En av dem är före detta NHL-proffset Mattias Weinhandl.
– För mig som idrottare är behovet av personligt utformad och kostnadseffektiv träning uppenbart och jag ser att Kinexits lösning, där användaren får all träningsinformation enkelt direkt i sin smartphone, ligger helt rätt i tiden, säger han i ett pressmeddelande.