TaylorMade är, enligt GolfSpy, sålt till ett koreanskt private equity-företag.
Prislappen uppges vara 1,6 miljarder dollar.
TaylorMades nuvarande ägare, KPS Financial, köpte TaylorMade av adidas 2017 för 425 miljoner dollar.
Försäljningen kommer efter rapporter om bra omsättning på försäljningen av golfutrustning under första kvartalet.
GolfSpy skriver att de redan i morse hörde rykten om att försäljningen av TaylorMade ska vara klar. De lutar sig mot en artikel som publicerats i Korea Economic Daily Global Edition som rapporterar att TaylorMade har sålts till Centroid Investment Partners, ett koreanskt private equity-företag..
Tidningen rapporterar att det är det största förvärvet någonsin i golfbranschen. Affären förväntas slutföras i juli.
New York-baserade KPS Financial köpte TaylorMade tillsammans med Adams och Ashworth från adidas för fyra år sedan för 425 miljoner dollar. Då var den allmänna uppfattningen att KPS skulle effektivisera och omstrukturera TaylorMade för att kunna sälja med en bra vinst.
Det kan man säga att de har gjort nu.
Enligt Korea Economic Daily är Centroid Investment Partners ett mindre känt private equity-företag i Sydkorea. De vann ett anbudsförfarande mot fyra andra anbudsgivare.
Centroid Investment har bara sex år på nacken. Förra året köpte de South Springs Country Club i Sydkorea för 153 miljoner dollar.
TaylorMade-affären är det största i golfbranschen sedan Fila Korea köpte Acushnet 2011 för 1,3 miljarder dollar.
TaylorMade har sedan dragit fördel av förra årets golfboom, särskilt i USA där efterfrågan på utrustning ökat till följd av detta. Golf Datatech rapporterade att detaljhandeln för golfutrustning omsatte 2,81 miljarder dollar 2020, vilket var en ökning med 10,1 procent jämfört med 2019. 2020 blev därmed det tredje bästa året omsättningsmässigt sedan mätningarna började. (2008 var bäst med 2,91 miljarder dollar och 2007 näst bäst med 2,87 miljarder dollar.)
I ett pressmeddelande säger Jinhyeok Jeong, grundare och VD för Centroid Investment Partners:
”Branschen upplever för närvarande hög efterfrågan, ökat deltagande med starka långsiktiga möjligheter runt om i världen. TaylorMade är ett ikoniskt varumärke med fortsatt momentum i de viktigaste kategorierna och regionerna för golfutrustning, särskilt på de koreanska och andra asiatiska marknaderna. Vi är lika glada över att samarbeta med (TaylorMade) VD David Abeles och hans exceptionella ledningsgrupp för att stödja fortsatt tillväxt och framgång.”
Läs mer: