Hem Banor & klubbar Nu kommer andra generationens Hitpin – och Johan siktar på fler produktlanseringar

Nu kommer andra generationens Hitpin – och Johan siktar på fler produktlanseringar

Johan Ronnestam, Hitpin

Förra året lanserade Johan Ronnestam Hitpin – en svensk golfboll som gav sig in i ett tufft segment på den svenska golfmarknaden.

Tanken var att ta fram en boll byggd på bra teknologi som alla skulle ha råd med.

– Jag vill att unga spelare ska ha råd att spela en bra boll. Jag, och många med mig, känner att det svider när man ska köpa ett paket ProV1:or för 599 kronor.  Det har varit en drivande faktor: Att ta fram en boll som kan säljas till ett lägre pris men med hög kvalitet. 

Flera av Hitpins bollmodeller sålde bra och var uppskattade av kunderna. Men ett par missnöjda kunder räckte för att Johan skulle agera…

– Vi lyckades jättebra med Tour Titan och Supersonic men i juni fick jag rapporter om att vår vår Hitpin Tour Pro F1 slets snabbt. Det kom några få klagomål och jag tänkte att det kanske var söndagsexemplar. Men jag utvärderade det där rätt grundligt och märkte då att skalet var känsligt, särskilt om man var låghandicapare och spelade med nya, vassa wedgar. Då kunde man riva bollen om man slog hårt på bollen.

Vid den tidpunkt då de första kunderna hörde av sig hade Johan sålt en hel del bollar och ytterligare 200 dussin var på väg in på lagret. Men han lade ändå in en status om att bollen var slutsåld på hemsidan.

– Väldigt få klagade egentligen på bollarna. Det var mitt eget beslut att ta ner bollen efter att jag själv tyckte vi kunde erbjuda en bättre produkt. Däremot gav jag andra bollar till några av de som hörde av sig, säger Johan som redan förra sommaren började undersöka hur han skulle lösa problemet med skalet.

I år kommer en helt ny version av Pro F1-modellen, som det handlar om, och den är gjord efter en ny standard i en bollfabrik som bättre lever upp till Johans kvalitetskrav.

– Jag känner mig trygg. Nu kan jag ge bort bollar utan att vara orolig. Min ambition är att skapa bollar som kan säljas för ett bra pris men jag vill inte tumma på kvaliteten. Jag har inte startat Hitpin för att jag ska kränga skit – sälja en massa bollar och tjäna pengar. Det har aldrig varit avsikten. Jag vill vara stolt över produkten.

För att försäkra sig om att de nya bollmodellerna höll måttet gjorde han ett Trackmantest med sex olika hcp-grupper. Resultatet av den kördes sedan i AI-motorn Chat GPT tillsammans med Alphas matematiska plugin för att likställa statistik och siffror mellan olika svinghastigheter för att se hur de skulle stå sig mot andra kända bollmodeller.

– De stod sig ganska bra. Vi kunde se att deras ”performance” var ganska lika. Detta gjorde jag för att jag vill kunna vara transparent. Jag vill inte säga något om Hitpin-bollarna som inte stämmer.

Vilken är din målgrupp?

– Alla som vill ha en bra boll men tycker att 600 kronor för ett dussin premiumbollar är för mycket.

Johans ambition är inte att ”bara” vara ett bollmärke. Han långsiktiga mål är att skapa ett modernt golfvarumärke.

– Ja, jag vill betona att mitt syfte främst är att skapa en modern känsla runt golfen. Det är det jag brinner för. Så bollen är bara den första produkten. Vad det blir för produkter får framtiden utvisa men jag börjar med bollen för den är så central.

– Jag vill jättegärna göra produkter som folk kan bära och använda på golfbanan. Det handlar om produkter som går att göra billigare. Ett exempel: Solglasögon. Det finns tillverkare både i Sverige och utomlands som säljer solglasögon som är bra för golf för 2 500 kronor. Jag skulle säkert kunna sälja samma solglasögon för 800 kronor – med bra marginal. Det borde finnas sådana produkter. Det finns bara till viss del i golfbranschen. Jag tycker inte att de stora leverantörerna utnyttjat sina varumärken för att släppa den typen av produkter utan då handlar det om sämre varumärken. Jag hoppas kunna bygga ett varumärke som kan ligga där på ett annat sätt, säger Johan som nämner Uniqlo som ett bra exempel.

– De gör kläder som är jättesköna. En t-shirt behöver inte kosta 999 kronor. Vi borde kunna ta fram produkter med rätt pris. Men på sikt handlar det om att inspirera till att spela golf på ett roligare sätt – vara mer vågad. Jag har surfat, skejtat och åkt en hel del snowboard och där finns en kultur att ta risker, att våga. I slutändan tror jag att om vi kan få 12-13-åringar att spela golf på ett mer vågat sätt, gå på minnen – Hitpin! – då kan vi få fram ännu duktigare spelare. och det tycker jag är häftigt. Om de sedan spelar Hitpin eller inte, det spelar ingen roll… livet går ut på att ha kul!

Och vad hände med de där bollarna som inte kom ut på marknaden?

– De hamnade i Uganda. Jag känner en kille som ska lansera golf där så han fick 178 dussin.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Banor & klubbar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Bjäres nya satsning – 12 nya lodger mitt på banan

Ett nytt spännande bygge planeras på Bjäre Golfklubb på Bjärehalvön. Bjäre Golf AB har fåt…