Inte en enda LPGA Tour-spelare dök upp på middagen som ordnades av en av tourens största sponsorer, CME Group.
Företagets vd, Terry Duffy, säger sig vara ”extremt besviken”.
LPGA:s säsongsavslutning har sponsrats av CME Group sedan 2011 och i år levererade företaget den största prischecken i damtourens historia – 2 miljoner dollar till vinnaren av CME Group Tour Championship i Naples, Florida.
Den största vinnarchecken i damgolfens historia vanns av Lydia Ko.
Tävlingens totala prissumma var 7 miljoner, den största summan på touren bortsett från LPGA:s majors. Den spelare som hamnade på sista plats fick 40 000 dollar – lika mycket som en 10:e plats var värd veckan innan.
När CME arrangerade en middag i samband med en konferens förra veckan, var ett antal spelare inbjudna och Duffy bad om att rummet skulle tändas upp så att spelarna i tävlingen kunde applåderas. Men det visade sig att inte en enda LPGA-spelare hade dykt upp till middagen.
– Det är pinsamt för ett företag av vår storlek och pinsamt för mig personligen, sa Duffy efter händelsen. Jag är exceptionellt besviken på ledarskapet för LPGA. De måste ta sig samman, annars kommer de att förlora människor som oss på grund av sånt här.
CME Group har sponsrat LPGA Tour sedan 2011, då med en summa av 1,5 miljoner dollar. Race to the CME Globe introducerades tre år senare med en bonus på en miljon dollar. Under 2018 ändrades formatet till vinnaren-tar-allt.
Kommissionären för LPGA-touren, Mollie Marcoux Samaan, var med på middagen som spelarna uteblev ifrån och sa att hon skulle ta fullt ansvar för att se till att det inte händer igen.
– Det har inte funnits någon större anhängare av LPGA än CME Group och Terry Duffy, sa Marcoux Samaan till Golfweek när hon fick frågan om incidenten. Det är mitt ansvar att se till att detta inte händer. Så i den här specifika frågan tar jag fullt ansvar som ledare för organisationen för att se till att det inte händer igen.