Mikael Åbom har utsetts till Affärschef i Svenska Golfförbundet. Han tillträder befattningen omgående.
Generalsekreteraren Gunnar Håkansson har tillfälligt haft ansvaret som affärschef sedan Jan Ekblom i höstas blev ansvarig för det nya området Omvärldsanalys.
SGF:s affärsverksamhet har sedan dess genomgått en omfattande analys. Det är Mikael Åbom som på konsultbasis i fem månader arbetat med att se över SGF:s affärsverksamhet, strategier och affärsplan.
– Det betyder att vi nu kan utveckla och genomföra förbundets kommersiella koncept, bland annat utifrån nya SGF Partner Group och arbeta med att få in fler kommersiella partners. Idéer finns, säger Mikael Åbom.
– Finansieringen av SGF:s verksamhet är en absolut nyckelfråga för framtiden. När de traditionella medlemsintäkterna viker är det nödvändigt att hitta nya intäkter. Med de åtgärder som nu är gjorda inom SGF:s affärsverksamhet finns nu förutsättningar för framgång, säger Gunnar Håkansson, Generalsekreterare i Svenska Golfförbundet.
Mikael Åbom, 46, har en bred erfarenhet från affärsverksamhet, som tidigare vd i Vivo AB, vd i Hall-Miba AB, vd i Martin Olsson Restauranghandel AB samt som managementkonsult – egen företagare. I praktiken betyder det att Svenska Golfförbundet får en erfaren chef för verksamheten som med full kraft kan omsätta planer i handling.
– Det ska bli riktigt roligt att arbeta med ett härligt team som ser möjligheterna i SGF:s breda kompetens och utbud. Jag ser fram emot att få arbeta med ett stort fritidsintresse som golfen är, säger Mikael Åbom.