Hem Banor & klubbar Mindshare: 824 000 svenskar spelar golf – en fjärdedel kan tänka sig att besöka SAS Masters

Mindshare: 824 000 svenskar spelar golf – en fjärdedel kan tänka sig att besöka SAS Masters

Mediebyrån MindShare kartlägger årligen konsumenters beteende. Undersökningen 3P utforskar svenskarnas passioner det vill säga hur man utövar sina intressen, hur ofta man besöker institutioner, hur man förhåller sig till varumärken, evenemang och institutioner 

Enligt MindShares undersökning i år är 824 000 svenskar mellan 15-79 år golfentusiaster. Intresset för tävlingen SAS Masters är stort bland dem. Så många som en fjärdedel kan tänka sig att besöka tävlingen. 70 procent av den gruppen är män, och många i åldern 25-44 år. En riktigt stor andel är egna företagare.

– Bland dem som är intresserade av att besöka SAS Masters finns 54 procent fler egna företagare än bland svenskarna i gemene man. Man säger sig gärna prova nya saker tidigt och vara en risktagare. De golfspelande företagarna verkar också lyckas med sina satsningar, då hela 4/5 hävdar att de är mycket nöjda med sitt liv, säger MindShares analyschef, Erik Söderberg.

[ad#ad-3]

– Golf är onekligen en idrott som lämpar sig väl för såväl motion som relationsbyggande, vilket är ett tungt vägande skäl till att företag går in och sponsrar stora golftävlingar, menar Sarah Öhrström, sponsringsstrateg på MindShare.

Så här ser den SAS Masters-intresserade gruppen ut generellt:

• 70 % är män, många i åldern 25-44 år

• Flertalet är stadgade. 42 % är gifta och 34 % sambo

• En femtedel är par utan barn.

• 60 % är heltidsarbetande

• Man tjänar markant bättre än medelsvensson. 79 % tjänar över 300000 SEK om året, vilket är mer än 35 % högre än snittet

• Golfen upptar en stor del av fritiden. Gruppen är även intresserad av tennis, innebandy, värdepapper, aktier och utlandssemestrar.

• Man anser att alkohol är en normal del av vardagen.

• Favoritbilar är Audi och BMW och man vill gärna ha en 5-dörrars kombi vid nästa bilköp.

• På nätet gamblar man, laddar hem musik, surfar om finansiell info och kollar på golfsajter.

• Förutom golfmagasin kikar man gärna i mansmagasin och i titlar som berör ekonomi och affärer.

Undersökningen är riksrepresentativ och baserad på drygt 3 800 intervjuer i Sverige, som totalt innefattar 435 varumärken i 34 kategorier, 50 olika idrotter (med fördjupning på fotboll och ishockey), 13 musikgenrer, 10 filmgenrer, 14 kulturevenemang, 35 tv-genrer, 25 specifika organisationer och 89 evenemang.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Banor & klubbar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

PIF:s nedskärningar indikerar tuffa tider för LIV Golf framöver?

En artikel i Financial Times pekar på att framtiden för LIV Golf kan vara skakig. …