På årets golfmässa uppträder MiToo och Golfgeist för första gången som ett gemensamt bolag. De båda leverantörerna har gått ihop och tar avstamp mot framtiden i mässans största monter.
– Den stora montern bokade vi för att visa att vi går ihop. man kan ju se det som ett statement om man vill. Från och med nu har vi gemensamt produktutbud, katalog och lager, säger Lars Söderberg, VD för nya bolaget.
– Vi har många varumärken som ska få plats: BagBoy, US Kids, Volvik, MotoCaddy, Under Armour, starterset och en massa annat.
– Vi är ju fortfarande två bolag men mot marknaden uppträder vi som att vi vore ett, säger Tobias Hankers.
– Vi har blivit en mer komplett leverantör och vi märker redan att det har blivit korsförsäljning mellan bolagen, säger Lars som också konstaterar att den färgglada Volvik-bollen står inför ett genombrott.
– Det har varit trögt i tre år. Plötsligt vände det – i och med att Bubba Watson spelar med bollen.
– Ja, och att det håller på att hända något, det ser man också på att andra följer efter, säger Tobias Hankers och syftar på att såväl Wilson som Callaway kommer med färgade bollar 2018.
– Det brukar vara ett tecken på att något är på gång.
MiToo/Golfgeist har också sänkt priserna på MotoCaddy. Modellen S1 ligger nu på 7 000 kronor mot tidigare 8 500:
– Det har vi gjort för att hitta en bättre konkurrenssituation mot England. Näthandeln på elvagnar där har varit tuff. Så därför har vi sänkt priserna. Och vi tror vi får med oss kunderna på det eftersom de inser att de kan sälja en helt annan volym på 6 995 än på 8 500. I England är marknaden för elvagnar helt annorlunda. Där har 60 av golfarna elvagn – det är en enorm business där. Och givetvis har vi långt kvar innan vi hamnar på den nivån men när vi hamnar på 6 000 spänn för en elvagn… då tror jag det kan hända något, säger Tobias Hankers.
– Det är lite fräckare och coolare att ha elvagn i England. Här är det gubbstämpel. I England är det lite prestige att ha en elvagn, även bland juniorer. I ett stort juniormästerskap förra året var det i snitt en elvagn per boll. Så är det ju inte i Sverige. Där måste man inte vara 65 för att ha elvagn.
– Sedan är ju elvagnarna lite coolare i dag än för 10 år sedan. De är formmässigt lite mer slimmade och med mer features som gps.