Nicholai Stein utsågs till tillförordnad VD i september, när Christian Nilsson klev av som VD, och han utsågs till ny VD strax före jul.
Nu är det han som har ansvaret för att Galvin Green tar nästa steg i sin kommersiella utveckling.
– Jag sätter inga mål om att vi ska bli ett miljardföretag om fem år. Vi ska ha en stabil business med god lönsamhet som gör att vi kan återinvestera i företaget. Vi har inga planer på att bli ett nytt Nike, Adidas eller Puma. Vi ska vara det lilla anti corporate-varumärket, om man så säger.
– Vi måste förbättra en del saker och göra en del andra saker annorlunda för att se till att vi utvecklas mot slutkonsumenten. En av dessa saker är sustainability, alltså vårt avtryck på planeten. Det handlar om hur vi producerar våra kläder: Vilka material vi använder, hur vi fraktar våra kläder. Vi har jobbat med detta sedan 2010 men nu ska vi ta nästa steg och bli ännu bättre. Vi ska bli bättre på att få in det i vår vardagliga kommunikation. Vi har ju exempelvis en del plagg i kollektionen som är helt och hållet gjorda på återvunna petflaskor. Vi kanske ska bli bättre på att berätta om det och om den lilla fabriken där de tillverkas med sina solpaneeler på taket.
Galvin Green finns i 23 golfspelande länder runt om i världen där England utgör den enskilt största marknaden. Där är Galvin Green marknadsledande i regnsegmentet.
– I USA är vi fortfarande nya som organisation. Vi har flyttat till Carlsbad och nu börjar vi få fäste på den här enorma marknaden.
Er slogan är We never compromise, och era plagg håller ju erkänt hög kvalitet. Men med det sagt – är ni lite för bra för ert eget bästa? Plaggen håller kanske lite för bra?
– Ja, kanske. Våra produkter håller ju väldigt länge, men det måste vi ju försöka vända till vår fördel. Ska jag vara helt ärlig så vill jag hellre ha det så än tvärtom för då kan vi på ett trovärdigt sätt backa upp vår sustainable story. Våra kläder håller länge. Man behöver inte köpa en ny regnjacka varje säsong. Visst skulle man vilja ha businessen men det är ju inte det bästa för planeten.
Ni har lagt ribban högt, kvalitets- och prismässigt men Interface 1 som kom för ett par år sedan var en annorlunda produkt för att komma från er. Lägre pris och inte så avancerad. Är detta en segment som är intressant framöver?
– Vi gör ju väldigt bra regnkläder men för att kunna utnyttja plaggen fullt ut så måste det ju regna. Att spela golf i regnjacka kan ju bli lite för klumpigt, hur bra jackorna än är. Då är ju Interface ett bättre allround-golfplagg, som man kan ha jämt. Det är inte vattentätt men vattenavvisande så den tål en skur. Det är ett plagg som vi vill se med ny teknologi och ny design. Jackan funkar på banan – den har vårt dna! – men jag kan ha den på stan också! Den har ett annat designspråk. Golfaren kommer alltid att vara vår kärnmålgrupp men vi vill att de ska kunna ha kläderna när de gör annat också.
Kommer det att märkas utåt att du blivit ny VD?
– Det hoppas jag kommer att märkas när vår kommunikation intensifieras. Vi ska bli bättre på att kommunicera vilka vi är, hur vi jobbar, hur vi jobbar med hållbarhet, att vi är en del av Sverige, från Växjö… Ett litet företag men ett stort varumärke. Kommunikation kommer att vara en nyckel för oss. Hur vi kommunicerar vårt varumärke.
– Vi är aktiva på en marknad som inte är så stor, egentligen, och vi verkar på ett nischat område och en nischad positionering. Därför måste vi ladda varumärket så att konsumenten förstår varför han ska ha Goretex, varför han ska ha Interface, varför ska de ens överväga Galvin Green… vi har inte superstjärnorna kontrakterade så vi måste hitta ett annat sätt att ladda vårt varumärke.
Vad har samarbetet med PGA betytt?
– Vi har samarbetet med PGA I Danmark, Tyskland., Sverige och Kanada och dessa samarbeten vill vi ha. De är ett signum för oss. Kärnan i vårt DNA. Vi vill gärna att pro´n på klubben ska tycka om oss som företag.