Nike – världens största tillverkare av sportutrustning – har överraskande tillkännagivit att man upphör med att tillverka golfutrustning.
I stället ska Nike fokusera på golfskor och golfkläder och där ha ett fortsatt och intensifierat samarbete med proffsgolfare.
”Vi strävar efter att bli den obestridda ledaren i kategorierna skor golf och kläder”, sa Trevor Edwards, vd för Nike Brand i ett pressmeddelande .
Nike gav inte en tidsplan för sin planerade exit men man ska redan ha börjat inleda processen med uppsägningar. Status för the Oven är okänd.
Ett skäl till det överraskande beslutet kan vara det avtagande intresset för sporten, särskilt i USA. Antalet personer som spelar golf i USA har minskat kraftigt efter en topp år 2000, när Tiger Woods var i sina bästa år.
För Nike, är problemet särskilt akut. En Nike-sponsrad golfare har inte vunnit något av de sista åtta stora mästerskapen.
Försäljningen minskade med 8 procent till 706.000.000 dollar i Nikes senaste räkenskapsår som avslutades den 31 maj.
Det är en av bolagets minsta verksamheter, och bidrar med omkring tre procent till de totala intäkterna.
En av Nikes spelare, Tony Finau, säger i en kommentar till amerikanska Golf World:
– Jag fick höra det för någon timme sedan så det är fortfarande lite av en chock, minst sagt.
Finas skrev kontrakt med Nike Golf så sent som i januari.
– Jag älskar den utrustning jag spelar med. Jag vet inte exakt vad det kommer att innebära för kontraktet, men det är ganska troligt att vid den här tiden nästa år kommer jag inte att spela Nike klubbar.
Tiger Woods agent Mark Steinberg , säger till golf.com att han och Tiger visste att tillkännagivandet skulle komma, och att han kommer att börja söka efter en ny klubbmakare för sin berömda klient.
– Tiger och jag har haft flera samtal om vad vi skulle göra, och vi har en plan”, säger Steinberg . Planen är fortsatt vila och rehabilitering och vi reder ut utrustningsfrågan i sinom tid.
Steinberg avböjde att kommentera vilken klubbmakare han hade i åtanke men tillade:
– Tiger har varit ensymbol för Nike golf under lång tid och det kommer inte att förändras ett uns. Han kommer förbli en trogen och entusiastisk ikon för Nike.