Nu har Ullna Golf Club fått sin slutliga form. Topografin är färdigskapad, nästan allt är sått och endast finjusteringar och gräsetablering återstår innan banan öppnar nästa sommar. Den 1 juli gjorde golfikonen tillika bandesignern Jack Nicklaus slutbesök på anläggningen.
Stående på 18:e green summerade han själv arbetet: ”I’m very pleased. We’re not in a habit of bragging but you have one of the most fun and playable courses I have ever seen. It’s a very pretty course.”
Jack Nicklaus, född 1940 i Ohio USA, av många ansedd som den största golfspelaren genom tiderna, och den som vunnit flest stora mästerskap. Han driver numera ett av de mest respekterade golfdesignföretagen, Nicklaus Design, som står bakom banor som Muirfield Village, Valhalla och PGA National i USA. Uppgraderingen av Ullna är Jack Nicklaus enda projekt i Sverige och det första i Skandinavien. Att det blev Jack Nicklaus som tog sig an designen beror på vänskapen med Ullnas grundare, framlidne Sven Tumba. Jack Nicklaus har personligen gjort alla grovskisser, hans chefsdesigner Dirk Bouts har finjusterat helheten och ”shapern” Jerame Miller har varit den som gjort den fysiska formgivningen.
Jack Nicklaus sneglar upp mot himlen och säger ”I hope Sven (Tumba) is looking down at us and I hope he is satisfied. I made a commitment to him and I’m very pleased”.
Uppgraderingen av Ullna påbörjades den 1 juli 2011 och sedan dess har hela banan grävts upp, schaktats och omformats. Ett nytt bevattnings- och dräneringssystem har byggts och hela banan har täckts av ett 20 cm tjockt lager sand för att skapa en välmående gräsyta samtidigt som regnvatten effektivt rinner bort. Bansträckningen är bibehållen och 15 av de 18 hålen har kontakt med vatten, men i övrigt är det ett helt nytt Ullna som möter spelaren när banan öppnar sommaren 2013. Landningsområden och greenområden har gjorts mer utslagsgivande och mer strategiskt utmanande. Ett synligt inslag i banans karaktär är de stenar som är estetiskt utlagda och som bär tankarna till svensk skärgård och Roslagen. Greenerna är mindre och ska även i framtiden höra till de snabbaste i landet. Uppgraderingen av banan beräknas kosta cirka 50 miljoner kronor. En viktig del i finansieringen har varit att medlemmarna har stöttat projektet.
Uppgraderad bana – nytt varumärke
Ullnas topografi – med läget vid Ullnasjön och de olika förhöjningarna – är det som slår igenom i den nya grafiska formen för Ullna Golf Club. Ullnas nya logotyp är en tidlös design vilken gör sig väl såväl i tryck som präglad i olika metaller, något som både medlemmar och gäster kommer ta del av. Logotypen symboliserar Ullnas ambition kring kvalitet, design och en alldeles speciell golfupplevelse. Som ”tagline” har man valt ”PLAY THE ICON”. Icon symboliserar Ullnas signaturhål (hål 3, ö-hålet) men även kopplingen till golfikonen Jack Nicklaus. Varumärkesplattformen är framtagen av Johan Ronnestam och varumärkesbyrån Visual ID.
”Ullna ska även i framtiden vara den golfbana som alla vill spela någon gång i livet och helst av allt vara medlem i. För läget, för layouten och för atmosfären. Vi är Sven Tumba evigt tacksamma för att han förverkligade sin dröm och skapade Ullna”, säger Lars H Hemmingsson, VD i Ullna Golf Club.
Ullna planerar att öppna den 1 juni 2013.