Hem Marknad & media Nytt »Dream Team« ska leda Caddee genom golfens digitala paradigmskifte

Nytt »Dream Team« ska leda Caddee genom golfens digitala paradigmskifte

Caddee, Sveriges marknadsledare när det gäller banguider, har i flera år investerat stort för att möta golfens digitala paradigmskifte. Bland annat finns en golfapp som redan har över 130 000 användare och en portal som presenterar alla Sveriges golfbanor. 

Vi möter hela Caddeegänget på en kulle med utsikt över Ullnas inbjudande bana. Solen står lågt och personalen i svarta Caddeekläder har precis skickat upp en drönare som ska kartlägga banan. I väntan på första batteribytet beskriver David Hamilton, Caddee’s ägare, vad som är i görningen.

– Alla banor uppdateras varje år, det är ett löfte till alla våra 220 svenska golfklubbar. När det gått för lång tid gör vi en ny inmätning så att inget missats under åren. På flygbilderna upptäcker man hur banan förändras fortare än man tror. I år är det bland annat dags för Ullna, det har gått tio år sedan sist även om vi haft bra koll på de ändringar som gjorts. 

Tjejer i spetsen

Hamilton har rumsterat om rejält i organisationen det senaste året. Rustat för framtiden, som han säger. Runt om oss står alla nya ”caddee’s” samlade, även spaniensäljaren Jonas Siljeström.

Caddee kommer i fortsättningen drivas av tre starka tjejer i spetsen, alla med kvalificerad förankring i golfsporten. 

Natalie Wille har spelat flera år på LET och nordiska tourer innan en höftskada satte stopp för karriären. Med en amerikansk marknadsexamen i bagaget började hon i stället på Caddee för snart sju år sedan. Louise Stahle är ett bekant namn för många. Hon har synts både på LET och LPGA de senaste åren. Ännu görs ett och annat inhopp på touren men karriären började gå mot sitt slut när erbjudandet från Caddee kom i våras. Sist men inte minst märks Mia Collin som arbetat på Österåkers Golfklubb under flera år, bland annat under utvecklingen av Öster by Stenson. Sedan i höstas är hon spindeln i nätet på kontoret i Täby. Tillsammans har de en fantastisk mix av erfarenheter och kompetens. Natalie och Louise kommer med sin tourvana att kunna ställa krav på att banguiderna förblir marknadens bästa. 

Louise Stahle.

Louise som fått löfte om att få ledigt när tävlingsinbjudningarna kommer nästa sommar förklarar: 

Bra strategi kräver bra banguide

– Det som skiljer breddgolfare från elitspelare är att de inte inser hur många slag de skulle spara om de blev bättre på att planera sitt spel. För att spela strategiskt behöver man en bra banguide. Varenda mått du ser i våra banguider har ett syfte. när jag spelar på touren vill jag ju helst hamna på mina favoritdistanser. Utan att hamna i ett hinder. Jag älskar verkligen banguider. Jag har flera skolådor hemma fulla med roliga minnen.

Natalies höftproblem innebär att hon i stället för elitspel har fullt fokus på att övertyga landets klubbchefer om de nya digitala möjligheterna. 

Natalie Wille.

– Golf är en väldigt traditionell sport men äntligen verkar både klubbchefer och golfspelare ha insett att digitala hjälpmedel verkligen kan göra skillnad. Idag är banguiden en viktig del i både vår golfapp och vår banportal. Tillsammans blir dom ett fantastiskt marknadsföringfönster för klubbarna med många miljoner visningar varje år. Historiskt har klubbarnas marknadsföring varit obefintlig. Nu kan de verkligen nå ut. Vi kan se i realtid hur många som både spelar och tittar på golfbanor

Användningen har flerdubblats

– I dag är det många fler digitala hålvisningar i Caddee’s golfapp än i de tryckta banguiderna som delas ut. För bara några år sedan låg de tryckta upplagorna på närmare en miljon exemplar. Nu har den siffran halverats trots att vi har fler klubbar anslutna, men användningen totalt sett har flerdubblats. Vi har investerat många miljoner i den digitala utvecklingen, det är gott att veta att vi faktiskt gjort en stor miljöinsats. 

– En ny bunker kan vara på plats i appen samma vecka som den tas i bruk om så krävs. Vi har även benkoll på alla Sveriges greener eftersom vi genererar gps-måtten till app och apple watch. En klubb som ändrat en green eller hålordningen kan få det korrigerat på 5 minuter. 

Mia Collin.

Mia Collin som kan allt om hur golfklubbar drivs berättar om Caddee’s framgångsrika affärskoncept som nu för första gången på 20 år är på väg att förändras. 

– I och med de digitala förändringarna gör vi konceptet mer flexibelt för klubbarna. Redan kan vi se att 15-20 procent av klubbarna har ett rent digitalt avtal, de nöjer sig med att banguiden finns tillgänglig i mobilen, webben och hemsidan. När de vill kan de komplettera med en mindre upplaga tryckta banguider som de säljer och gör vinst på. Det avgörande är att Caddee’s banguider alltid ska finnas gratis tillgängliga någonstans. David var först ut med det tänkesättet för tjugo år sedan, nu tror jag att alla förstår att det är mer värt att visa upp sin fina bana än att gömma undan den. Inte minst ekonomiskt eftersom det tydligt ökar greenfeeintäkterna. 

Inte bara för nördar

Mia beskriver Caddee’s tydliga mål med golfappen: 

– Appen är byggd för alla golfspelare i alla åldrar, inte bara golfnördarna. Därför har vi sagt till våra utvecklare att i varje detalj måste användarvänligheten vara optimal. Vi är verkligen jättenöjda med den senaste versionen som släpptes i våras. Flera av oss spelar ju själva för fullt och det är så häftigt att se det enkla flödet redan från startsidan: Den bokade ronden från GIT eller Sweetspot – ankomstregistrering – spelpartners – klicka för att starta. Så smidigt! Sen slåss vi också för att göra golfen ännu roligare. Många nya golfare vet inte hur man spelar match till exempel. Vi har också lagt in massor med roliga spelformer för parspel, det finns inget trevligare än en bästboll!”

Caddee’s ägare, David Hamilton, får frågan vart det hela är på väg? Han funderar ett tag innan han svarar. 

– Vi står klubbarna väldigt nära, det gör att vi ser behoven både från klubbens perspektiv och golfspelarnas. Det finns många hål att fylla efter att nästan alla klubbar tappat sina ideella krafter som successivt försvunnit de senaste decennierna. Eldsjälarna och alla funktionärer som ställde upp var avgörande för att bygga klubbkänslan. Klubbarna har gått från föreningar till aktiebolag vilket tyvärr var ofrånkomligt.

Hitta tillbaka till glädjen

– Vi bygger nu smarta lösningar både för klubbarna och för golfspelarna. Spelarna får verktyg att upptäcka lite av det roliga vi upplevde innan golfen tyvärr poängbogeyfierades. Vi måste hitta tillbaka till de roliga spelformerna där man spelar med varandra istället för mot banan. I Caddee kan man spela match alla mot alla i bollen, testa det! Det blir ofta kittlande spännande de sista hålen. Alla killar som spelat i stockholmsserierna vet vad jag pratar om.

David Hamilton.

Kan du berätta mer om vad du tror att Caddee konkret kan göra för klubbarna?

– Hemligheten ligger i att hitta funktioner som samtidigt stärker klubbkänslan och klubbkassan. En funktion vi snart byggt klart är ett system där klubbarna bjuder in till klassiska onsdagstävlingar – eller vilka dagar som helst. Tyvärr har de anspråkslösa tävlingarna nästan försvunnit i stora delar av landet. Inte minst är det trist för juniorerna som blev tidigt inskolade i tävlandet. Tävlingsfaktorn är viktig för juniorernas utveckling, medan vuxna nog tävlar mer för lite extra spänning. 

– Vårt system sköter allt. Spelarna påminns i appen. Anmälan görs med ett klick och en swishbetalning. Sen för man sin score som vanligt i golfappen. När alla dagens ronder spelats skickas en resultatlista ut. Vinnarna meddelas och deras presentkort ligger i appen för att användas i klubbshopen eller restaurangen. Bra pengar till klubben samtidigt som klubblivet får lite energi. Men det är bara början. Vi har också långt gångna planer på sociala funktioner för att göra det enklare att planera sitt kompisspel och hitta nya vänner.

Paradigmskifte

Plötsligt surrar det i luften. Drönaren landar mjukt som en fjäril på exakt samma punkt som den startade ifrån. Flygtid drygt 42 minuter på bara två batterier. Nu ska den hem till den grafiska studion och förvandlas till ny vacker grafik vilket kan ta upp till en vecka. Ullnas VD, Johan Hagenfeldt, ser nöjd ut och hjälper till med att ta lite bilder på gänget. 

Caddee’s golfapp har gjort ett tydligt avtryck i golfsverige. Redan närmar sig appen en miljon avslutade golfronder vilka ligger sparade i användarnas profiler. Golfappens slogan är ”Varje golfrond är ett minne”. Kanske är det bästa med paradigmskiftet att man faktiskt kan spara sina ronder inklusive text och bild. I ett land med lång vinter behöver vi värma oss med trevliga minnen. När man börjar bli lite äldre kommer man ibland på sig själv med att man borde åtminstone ha sparat scorekorten från den där ronden, och den där… •

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Marknad & media

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Dataläcka hos TrackMan: 31 miljoner användaruppgifter exponerade

Det danska företaget TrackMan, som utvecklar teknologi för att förbättra prestationer inom…