Hem Banor & klubbar Omberg Golf Resort bygger nytt hotell med 34 rum

Omberg Golf Resort bygger nytt hotell med 34 rum

Omberg Golf Resort

Det är bara två får sedan Omberg Resort satsade 30 miljoner kronor på en ny konferensanläggning.

Nu fortsätter anläggningens ägare, bröderna Ulf och Magnus Tengbo, den offensiva satsningen med att bygga ett nytt hotell. Detta gör man eftersom försäljningen av golfpaket kommer att fortsätta öka de kommande åren.

I dagsläget har Omberg tre hotellängor med 61 dubbelrum.

Bra utsikt

– Men känner att vi är lite trånga där. Så vi ska bygga ett nytt hotell med 34 rum varav tre sviter högst upp med en helt magnifik utsikt över banan och Vättern, berättar Jon Molneklev som är verksamhetschef på anläggningen.

– Det kommer att sticka ut om man jämför med de andra…

Konferensanläggningen är anpassad för 150 personer och består av en mässhall på 300 kvadrat och en stor konferenslokal som tar upp till 150 personer, utöver en lounge med bar.

Maximal effekt

– Och med de 60 rum vi har i nuläget kan vi inte få ut riktigt maximal effekt på konferensanläggningen, säger Jon Molneklev. Det blir begränsat vilket har fått till följd att vi har fått tacka nej till viss konferenser.

Så boendet matchar inte konferensanläggningens kapacitet?

– Nej, det gör ju inte det riktigt. Men vi ser också på golfpaketen att de ökar för varje år. Och det ser ut att boka på bra framöver också. Så vi tror att det blir fler enkelrum,

2019 hade Omberg 12 600 hotellgäster som köpte golfpaket. Året innan, 2018, var siffran 11 300. 

Högre kapacitet

– Det är otroligt bra försäljning på bara 60 rum. Det är en bra beläggning. När det nya hotellet stå klart kan vi ta emot ännu fler gäster. Nu har det ju varit som det varit i år men normalt sett är det inte fullt på banan. Klubben har så få medlemmar och de bokar två veckor i förväg. Så hotellet blir fullt före banan. Men nu får vi kapacitet att sälja fler golfpaket. 

Ni ser en tydlig trend vad gäller golfpaketen?

– Det ökar för varje år. Tidigare har vi legat stadigt mellan 9 000 och 10 000 golfpaket men de tre senaste åren har det gått upp stadigt. Det har bara exploderat.

Vad beror det på?

– Jag tror att vi har en bra produkt. Banan håller bra finish och klass, från det vi öppnar tills vi stänger. Sedan är anläggningen lagom stor. Så man har möjlighet att ge gästerna personlig service. De känner sig sedda. Vi har bra kockar och en fin meny på kvällarna. Helheten är bra. Banan har ju varit bra länge men det handlar om att få upp allt på samma nivå, annars får man inte de här gästerna.

Ni är en av de större på golfpaket?

– Det skulle jag nog säga. Ekerum och Hook är väl i en klass för sig men… Vi har ju bara 300 medlemmar sammanlagt och av dem är kanske 150 fullvärdiga.  Vi har ju valt att gå den vägen, att ha fokus på golfpaket. Det är kärnan i vår verksamhet.

Så blir hotellet:

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Banor & klubbar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

PIF:s nedskärningar indikerar tuffa tider för LIV Golf framöver?

En artikel i Financial Times pekar på att framtiden för LIV Golf kan vara skakig. …