Oskar Åsgård, chefredaktör för Svensk Golf, lämnar tidningen och Egmont efter 15 år. Golfbranschen fick en intervju om vad som väntar nu.
Varför ska du sluta?
– Jag blev erbjuden ett jobb som lät för roligt för att tacka nej till. Och då tycker jag ju att jag haft ett drömjobb i flera år nu, men det kändes rätt i magen. Jag har jobbat med Svensk Golf i olika roller i 15 år nu och det har varit en oerhört lärorik och spännande resa. Nu ska det bli spännande att testa något nytt.
Vad ska du göra i stället och vad var det som lockade?
– Jag ska börjat på Toptracer, det svenska företaget som skapade teknologin för att följa bollflykten i tv-sändningar och sen tog samma teknologi till drivingrangen så att du kan tävla med polaren i längsta drive, närmast hål eller spela Pebble Beach på din lokala range.
– Det är ett väldigt spännande bolag med skarpa medarbetare och jag ser verkligen fram emot att bli en del av deras team. Golfbranschen håller ju på många sätt på att bli allt mer digital och berikad av modern teknologi, det har Toptracer redan bidragit till och jag tror att de kommer spela en nyckelroll i att locka nya, yngre målgrupper till golfen.
Vilken blir din roll?
– Jag kommer jobba i en grupp som arbetar med att dela kunskap inom bolaget, mellan alla de anläggningar som använder Toptracer Range, från Japan till Texas. Så även om det inte är redaktionell kommunikation på det vis jag arbetat med de senaste åren hoppas jag kunna ta med värdefulla erfarenheter från mina tidigare uppdrag.
– Det är många skarpa hjärnor och de tar in mycket kompetens som slipar på ny golfteknologi, både avseende range- och tv-produkten. Den har ju helt revolutionerat sättet att titta på golf. Jag blir tokig om det är en sändning utan Toptracer. Men det går att ta tittarupplevelsen ännu längre. Vad gäller rangeprodukten så tror jag att den kan göra så att ännu fler hittar in i golfen. Det räcker att besöka en range med ett Toptracersystem så märker man att det är en yngre demografi som hänger där och som tycker det är kul att tävla mot varandra. Det är lätt att ta till sig. Vissa spel de har på rangen passar även de som aldrig spelat. Förhoppningsvis får de uppleva en bra bollträff och som vi alla vet är det ju bara det som behövs för att de ska vara fast.
Hur har det gått för Svensk Golf sedan obligatoriet slopades? Jag tycker att ni gjort en bra tidning?
– Tack, jag är också stolt över den tidning vi har gjort senaste åren och omställningen från att vara förbundets medlemstidning till att vara ett fristående golfmagasin på den öppna marknaden. Visst hade jag en stark tro på att det skulle gå att göra den här förändringen, att Svensk Golfs varumärke var starkt och att vi kunde få läsare att betala för tidningen, men det var ju långt ifrån självklart. Men sen maj 2020, när vi började stå på egna ben, har över 35 000 tecknat en prenumeration och vi har blivit Europas största prenumererade golftidning, till och med större än brittiska Today’s Golfer och Golf Monthly vilket åtminstone för oss i branschen säger något.
Vad tycker läsarna?
– Något jag verkligen kommer bära med mig från Svensk Golf-åren är det gensvar vi fått från läsare och bransch på den nya tidningen de senaste två åren. Vi har fått många värmande mejl och samtal från läsare och det är jag väldigt tacksam för, först då får man ett veritabelt kvitto på att vi gjorde något rätt, att tidningen varit uppskattad. Vi har ju försökt göra tidningen mer fördjupande, lägga mer krut på varje reportage och det verkar ha slagit väl ut.
Kommer Svensk Golf att kunna överleva som papperstidning?
– Absolut. Vi har skapat en stark grund för tidningen att stå på och jag tror att den har god chans att leva kvar i flera år framåt. Om innehållet är nischat och bra tror jag att tryckta magasin fortfarande har en framtid i den allt mer omfångsrika mediemixen som finns idag.