I Tyskland har nätverket Mein Golfclub etablerat sig med ett 60-tal golfklubbar som medlemmar i nätverket.
Genom att erbjuda medlemmarna i de medverkande klubbarna så gott som gratis vardagsspel på ett antal banor i andra delar av landet, ska golfklubbar knyta till sig fler medlemmar.
För klubben är nätverket gratis att vara medlem i.
För klubbens fullbetalande medlemmar kostar det 299 kronor att ansluta sig. För den summan får man spela gratis på alla andra partnerbanor på vardagar.
– Det har fungerat väldigt bra i Tyskland, framför allt som ett sätt för golfklubbarna att marknadsföra sig och skaffa fler medlemmar. Det är den stora grejen här, säger Patrick Kroos som nu ska ta idén till Sverige.
Han menar att det är en konkurrensfördel att kunna erbjuda denna förmån till klubbens medlemmar eftersom klubbens medlemskapserbjudande får en attraktiv uppgradering.
De medverkande golfklubbarna får exklusivitet på en radie av fyra mil.
Det intressanta är marknadsföringen för att locka medlemmar. Klubben har en fördel gentemot grannklubbarna som kanske bara har ett utbyte med några få grannklubbarna.
Men det ska inte gå att missbruka idén så att exempelvis en stockholmare spelar gratis på banan vid sommarstugan under hela semestern.
I Tyskland får man gästspela på de anslutna banorna en gång i veckan.
– Men det kommer att vara lite upp till klubbarna hur de vill göra, säger Patrick.
Min Golfklubb och kommer att lanseras i Sverige 2022.
– Vi ska till ett börja med hitta tio golfklubbar som vill vara med på det här. Blir det fler så är det bra. Det tog några år i Tyskland, sedan började det växa snabbt. Med en begränsning på en radie av fyra mil så kanske det finns utrymme för 40 till 50 klubbar att vara med. Det räcker. det ska vara hyfsat exklusivt.