Med ”uPeg” fick GolfTech stor uppmärksamhet på UF-mässan ”Våga vara egen”. Upeg är ett golfhjälpmedel för spelare som har svårt att böja sig. Eleverna bakom företaget, fyra golfande Linköpingskillar, har som mål att starta ett riktigt företag och bli ett ledande företag inom golfhjälpmedel i Sverige.
Eleverna bakom GolfTech hade fullt upp med att demonstrera produkten, uPeg, och att svara på nyfikna besökares frågor. På mässan fanns en mängd företagsidéer och innovationer – konkurrensen var hård.
– Att många är intresserade av vår produkt betyder mycket, eftersom det bekräftar att vår idé är någonting att satsa vidare på – vilket har varit vårt mål från början, menar företagets VD Otto Hermansson.
Upeg är en enkel och smidig produkt att använda och tar liten plats i golfbagen. Man laddar produkten med en peg och en boll, sedan sätter man fast den längst ut på ett klubbskaft. Därefter trycker man ner peggen i marken med en enkel armstöt.
– För oss var det viktigt att produkten skulle vara så smidig och enkel som möjligt. Golfbagen är full ändå. Upeg är designad för att underlätta golfspelandet – och det gör den, menar Otto Hermansson
För att stödja människor med funktionshinder bestämde sig eleverna bakom GolfTech för att skänka en summa av varje såld uPeg till Reumatikerförbundet. På så vis hoppas de på att kunna hjälpa fler.
– Vi vill bli ett ledande företag inom golfhjälpmedel i Sverige. Självklart vill vi även hjälpa fler människor än de som väljer att köpa våra produkter. Anledningen till att vi valde just Reumatikerförbundet är att det är en organisation som hjälper människor med många olika typer av funktionshinder, berättar Adam Lindgren, GolfTechs marknadschef.
GolfTech står fyra elever från John Bauergymnasiets entreprenörsprogram. GolfTech drivs som ett UF-företag men kommer inom en snar framtid att övergå till ett handelsbolag. Det primära målet är att få ut produkten uPeg på marknaden, men killarna har större planer än så. GolfTechs vision är att bli ett ledande företag inom golfhjälpmedel i Sverige.
– Vårt UF-företag har hittills haft stor framgång och vi ska givetvis fortsätta att satsa framåt – det här är ju bara början, säger Otto Hermansson.