Hem Marknad & media Per Kjellander, VD, Egmont: ”Svensk Golf klarar att stå på egna ben”

Per Kjellander, VD, Egmont: ”Svensk Golf klarar att stå på egna ben”

Från och med 2020 kommer Svenska Golfförbundets stöd till Egmontägda Svensk Golf att upphöra.

Detta enligt ett beslut fattat av förbundsstyrelsen som vill satsa på en egen tidning och eget digitalt innehåll.

Det betyder att Egmont från 2020 får ge ut tidningen på helt kommersiella villkor – utan ekonomiskt stöd från förbundet.

Golfbranschen frågade Per Kjellander, VD på Egmont, om Svensk Golf klarar av att stå på egna ben – utan förbundets stöd?

– Det är jag övertygad om att den kan. Det gensvar vi får i våra läsarundersökningar och från våra annonsörer är väldigt positivt och visar på stort engagemang och stor uppskattning för tidningen. Golf är ett stort intresse hos många svenskar och om jag jämför med andra nischområden inom magasinsvärlden så bedömer jag att det finns goda förutsättningar att få många golfare att vilja konsumera golf i tidningsform. Sen ska vi ju också komma ihåg att tidningen bara är en av Svensk Golfs distributionskanaler.

– Därutöver har vi svenskgolf.se som den största golfsajten i Sverige, drygt 20 golfevent varje år, fyra läsarresor samt vår podcast som har 64 000 spelningar de senaste tre månaderna och över 450 000 totalt sen starten i februari förra året.

Hur kommer det att påverka upplagan?

– Det är svårt att ge något precist svar om det just nu eftersom det beror mycket på vilken modell för tidningen som presenteras framåt. Sannolikt blir den dock mindre än idag.

Vad tycker du om SGF:s beslut?

– Vi har och har haft ett mycket bra samarbete med SGF och vår ambition är att ha det även efter att vårt nuvarande avtal löper ut i maj 2020. Vi förhåller oss till deras beslut och kommer göra vårt bästa för att fortsatt ha starka positioner inom golfen i Sverige.

När fick du reda på SGF:s planer?

– I mitten av januari berättade de konkret hur deras framtidsplaner såg ut.

SGF vill äga sitt eget material i större utsträckning. De menar att de fört en ändring på tal i redan i höstas men att Egmont inte kom tillbaka med ett förslag?

– Vi har, som sagt, ett bra samarbete med SGF och har haft flera möten med dem under de senaste månaderna, jag vill dock inte i detalj återge våra diskussioner med dem.

Vad tycker du om SGF:s nya mediestrategi?

– Vi har inte någon uppfattning om deras strategi utan förhåller oss till deras beslut och vi kommer göra vårt bästa för att fortsatt ha starka positioner inom golfen i Sverige.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Marknad & media

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Scandinavian Mixed blev en lönsam affär för Helsingborg

I somras stod Vasatorps golfklubb värd för Volvo Car Scandinavian Mixed, en av Sveriges st…