Hej Gunnar,
Jag är som du väl vet inte okunnig om den så kallade räntefria delbetalningen i More golf, och inte helt obevandrad i vilka betalsystem och betalalternativ som finns att tillgå för delbetalning för golfen heller. Det fanns skäl till varför jag ansvarade över allt som hade med betalsystem och betallösningar för SGF i en grå forntid.
I dag höjde Riksbanken styrräntan med 1 procentenhet och lyfte bort 60-80 miljarder i konsumtionsutrymme för svenska bostadsägande konsumenter. Där vi har golfarna. Energipriserna tar mer än så och bara under hösten flaggar Riksbanken för lika mycket till i två höjningar.
Att det enligt ekonomer leder till en förflyttning från Nice to have till Need to have-konsumtion som drabbar golfen skall ses som en sanning i nuläget. I vilken utsträckning vet vi inte.
Vi vet också att elpriser, drivmedelspriser och gödselpriser leder till kostnadsökningar som kan passera 20 procent för 2023.
Jag har under mitt ganska långa liv inte någonsin sett kristecken för golfklubbarna på den här nivån.
Som du vet väljer cirka 16 procent av golfarna varje år väljer ett billigare alternativ eller att sluta helt. Den siffran kan inför 2023 fördubblas. Att en del försvinner är ofrånkomligt då det beror på hög ålder och bristande hälsa. För övriga behöver vi motmedel. Självfallet måste klubbarna acceptera att en kund som går till ett billigare paket är bättre än en kund som slutar helt.
För klubbarna kommer hösten och vintern att handla om att minimera bortfallet, sänka kostnader och ändå på något mirakulöst sätt klara av att leverera kvalitet så att inte fler slutar av det skälet.
Ur det perspektivet – och bara ur det perspektivet! – ser jag samverkan med det nämnda bolaget utifrån deras affärsmodell som skadlig för klubbarna. Det var också det enda jag kritiserade. Jag har, som du vet, ofta i motvind försvarat förbundet och jag var även här noga med att betona att du och dina kollegor vill klubbarnas väl.
Krisen nu är ingen överraskning för någon även om Putin har förvärrat den. Det finns anledning för klubbarna som ägare av förbundet att ställa sig frågan: ”Vad kan ni göra för att hjälpa oss nu?”
Jag har ett par enkla förslag:
- SGF har råd att ta affärsrisken för de kreditvolymer Finqr har. Risken är liten och med det som grund bör deras påslag mot konsument sättas till cirka 3 procent i stället för 9,9 procent.
- Det gamla FM-beslutet (glömt vilket år) där den del av avgiften per medlem som klubbarna betalar var distributionsstöd till Svensk Golf som inte längre existerar bör kunna ligga till grund för en sänkning av årsavgiften till SGF med de 70 kronor per medlem det handlade om då.
- I ett läge där klubbar får dra ner på personal bör en motsvarande översyn av förbundets antal anställda också kunna göras.
- SGF är välskött och har en mycket god soliditet. Att i närtid kunna lansera kampanjer för att få fler av ”pandemimedlemmarna” att stanna och för att på nationell nivå attrahera fler nya golfare är väl värt de 8-12 MSEK det bör kosta. Pengarna kommer trots allt tillbaka till SGF i form av medlemsavgifter
Sen är det som du vet så enkelt att jag inte kritiserar SGF om jag inte ett antal klubbar kontaktar mig och är upprörda. Det är bara då jag vet om att det finns anledning såväl som fakta.
Vi vill båda golfens bästa liksom hela vårt ekosystem som består av alla som på något sätt brinner för golfen och behöver en väl fungerande golfindustri i Sverige.
I min bok och enligt flera golfklubbar, har ni slutit ett dåligt avtal. Det går att rätta till. Ni skall precis som jag skriver fortsätta att göra avtal med kommersiella aktörer. Men det ska vara avtal som klubbarna tjänar på.
It’s all for the good of the game…
Vänligen
Dan