Hem Shop & detaljhandel Retail: Försäljningen ökar kraftigt: »Stort inflöde av nya kunder«

Retail: Försäljningen ökar kraftigt: »Stort inflöde av nya kunder«

retail golf 2024

Svenska golfbutiker och golfshoppar har ett bra år!

Nyligen kunde Golfbranschen berätta att SGF:s statistik pekar på att ett rekord i antal medlemskap troligen kommer att slås i höst när året summeras. 

Nu visar siffror från handeln att även retail går över förväntan 2024.

– Retail går bra, otroligt bra, säger Michael Dahl som jobbar som affärskonsult för det amerikanska analysföretaget Golf Datatech.

Enligt Golf Datatech, som levererar detaljerad data av försäljning av golfutrustning, har den totala försäljningen i Sverige under årets första sex månader ökat med 9,5 procent jämfört med första halvåret 2023.

– Det syns på konsumtionen. Det säljs mycket produkter. Vi är nu nära den toppnotering som nåddes under 2021 när golfen ökade kraftigt under pandemin säger Michael Dahl. 

Han ser också indikationer på att det har skett en omställning i branschen mot mera premiumprodukter.

– Klubbor går fantastiskt bra, mycket tack vare att branschen är långt fram vad gäller custom fitting. Sverige är ju historiskt en stark klubbmarknad och nu har vi bilvit ännu bättre på att sälja klubbor men där även ny teknologi går bra, som rangefinders och elvagnar.

Vad beror ökningen på?

– De som kommit in i spelet och de som återvänt, är utrustningsintresserade. Det går hand i hand med att allt numera är mätbart. Du kan bevisa för dig själv att de nya klubborna du provar är bättre än dina gamla – att utrustningen gör skillnad. Oavsett om du provar ut dina nya klubbor inomhus eller utomhus med Trackman eller med Toptracer, kan man bevisa vilken effekt ny utrustning gör för ens golf och det tror jag är en starkt bidragande faktor. En annan viktig aspekt är att golf numera är en sport som utövas under årets alla 12 månader. Hela 15 procent av genomsnittsgolfarens tid spenderas numera inomhus för spel och träning. Och detta utan att tiden som ägnas åt golf utomhus påverkats negativt. Tvärt om, rounds of play är upp jämfört med 2023.

Anders Wall är vd på Dormy. Han och bekräftar den beskrivningen:

– Vi är nöjda med försäljningen. Den positiva trenden speglar den utveckling inom golfen som vi ser i Sverige. Vi ser en god tillväxt – starkare än vad vi förutspådde inför säsongen. Första halvåret ökar vi med 16 procent mot fjolåret, säger han. 

Han medger att det fanns en viss osäkerhet inför 2024 inför hur hushållens ekonomi skulle utvecklas och om ”pengarna började ta slut” efter en tid med högre räntor och stigande priser generellt.

– Men vi kan konstatera att golfarna prioriterar sitt fritidsintresse högt och väljer att spela mycket golf och därmed även konsumera golfprodukter som vi erbjuder. Dessutom ser vi ett stort inflöde av nya kunder som är i början av sin golfkarriär och vi får välkomna både in i sporten och till våra varuhus och eCom.

Vad säljer bra?

– Det är glädjande att se att vi säljer riktigt bra med juniorset och framförallt är det många killar som börjar spela golf. Vi ökar i många kategorier, men bland killar i övre tonåren upp till 25-30 år ser vi extra stark tillväxt, så produkter i denna kategori ökar extra mycket. I vissa av våra varuhus som ligger nära skolor ser vi även att ungdomar kommer och besöker våra varuhus ofta och klämmer och känner på produkter.

Hur mycket ökar ni inom nyckelkategorierna?

– Det är bra försäljning generellt men i och med att det är många nya golfare säljs en hel del startset.

Vad beror ökningarna på?

– Det enkla svaret är att det spelas mycket golf och det finns ett stort golfintresse och flera positiva parametrar som samverkar. Dels hade vi ett stort inflöde av golfare under pandemin och många har fortsatt att spela golf, dels har svenska golfframgångar med Ludvig Åberg i spetsen gjort det mer intressant att följa golfen.

– Addera dessutom Netflix-serien Full Swing och hur det produceras golf i sociala medier. Det är en lättsam inställning till golfen där många konsumerar och utbildar sig på ett icke traditionellt sett och det blir tillgängligt att både utbilda sig och att ta grönt kort.

Anders Wall tycker sig se en förändring i konsumentens sätt att konsumera golf, framförallt bland yngre golfare. 

– I sociala medier är det många elitidrottare inom andra sporter som har golf som fritidsintresse. Ta Mondo Duplantis och Walter Wallberg till exempel. De har stort inflytande och gillar golf. Det är naturligtvis positivt. Sen är vi människor flockdjur. Börjar många i ens närhet spela golf lockas man själv att börja spela. 

Finns det kategorier som inte går så bra?

– Tyvärr följer det samma utveckling som statistiken visar, damkonfektion och produkter till tjejer/kvinnor minskar vilket är synd. Framförallt är det olyckligt för golfens utveckling i stort.

Och vad beror det på?

– Jag har tyvärr inget bra svar. Vi har haft fina golfframgångar på damsidan under många år, så förebilder borde finnas. I förhållande till vår försäljning har vi ett stort utbud i damsortimentet, så vi analyserar själva den utvecklingen. Men jag känner inte att jag har tillräckligt med fakta för att våga mig på att dra några slutsatser vad det exakt beror på. I Tyskland har exempelvis damgolfen en större andel.

Vad tror du om de kommande månaderna?

– Just nu är det över 20 grader varmt, banorna är jättefina och vi har kanske den vackraste tiden på året för golf. Det känns positivt och jag tror på en fin avslutning på säsongen. För vår del håller säsongen på lite längre tack vare att vi sedan några år finns internationellt där golfsäsongen är längre. 

Anders Wall tror också att den nya företeelsen med inomhusgolf bidrar.

– Det bidrar till att förlänga säsongen på ett positivt sätt. Det är även en utmärkt rekryteringskanal till golfen, så det är kul att det finns som ett fint komplement till utomhussäsongen.

Påverkar det era siffror?

– Ja, övertid är det bra att vi kan hålla golfintresset uppe under vinterhalvåret. Det är svårt att säga exakt vad det ger och jag tror kanske inte att vi säljer jättemycket nya golfklubbor under inomhussäsongen. Men lite förbrukningsartiklar går såklart åt. Men framförallt är det som jag nämnde ovan bra för att locka nya golfare och bibehålla intresset under vinterhalvåret. Så över tid ger det säkert en positiv effekt.

Hur skulle du beskriva status för golfbranschen, utifrån de siffror vi har tillgång till just nu?

– Vår bedömning är det är mycket positivt. Det spelas mycket golf, antalet utövare ökar, barriären för att börja spela golf har minskat och vi har många inspirationskällor som gör att det pratas om golf. Så vi upplever trenden som mycket positiv och vi i branschen får hjälpas åt att ta till vara denna positiva utveckling. •

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Shop & detaljhandel

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Golfen växer och förändras – Golfstores vd: »Golfen har föryngrats och blivit cool«

Golf genomgår en förändring och förändringen avspeglas i en ökad konsumtion. Trenden går m…