Röhnisch ökade omsättningen med närmare tio procent under 2022 och slår därmed omsättningsrekord för andra året i rad. Detta trots att året var utmanande:
– Det har varit ett utmanande år på flera olika sätt: Både leveransutmaningar och råvarupriser har haft en påverkan på lönsamheten skulle jag säga, säger Emma Stjernlöf, VD för Röhnisch.
Ändå uppvisar bolaget god lönsamhet.
– Det är vi otroligt stolta över. Vi tar ju del av av branschstatistik och e -andelsbarometrar och känner oss jättenöjda med det här resultatet. Det som också känns bra är att vi har våra två ben – ett i träningen och ett i golfen. Ska jag jämföra de två över tid så tycker jag golfen känns lite mer stabil och lite mindre konjunkturkänslig. Sedan har vi också en väldigt bred affär i golfen där vi finns på väldigt många marknader och i olika distributionskanaler. Det gör att vi taktar på fint och känner en stor trygghet och framtidstro i golfen.
Röhnisch har rötterna i gymnastik och grundades redan 1945 i Örebro. Sedan dess har företaget vuxit till ett väletablerat sportvarumärke för kvinnor, av kvinnor.
Golfsegmentet var fortsatt en stor framgång och uppvisar tillväxt i en rad marknader så som Frankrike, Storbritannien, Tyskland och Sverige. Bland annat har man en golfkollektion för kvinnor som bland annat plockats upp av klassiska klubbar i Skottland.
– Vi gjorde ju ett fint år även 2021 och då var ju golfen som enskild kategori den som stod för störst tillväxt och det är faktiskt så även 2022. Det som är kul med golfen är att vi breddar oss och har tagit oss in på nya marknader med varumärket. Det tror vi kommer betyda väldigt mycket framöver. Under det senaste året så har vi till exempel kommit igång och uppvisat väldigt fin försäljning på en marknad som Kanada som är en stor golfmarknad. Även i Skottland har vi tagit oss in och får visa upp varumärke på prestigefyllda golfklubbar. Det är viktigt för oss. Nu finns ju Röhnisch på både Gleneagles och St Andrews vilket är superkul.
I januari 2020 tillträdde Emma Stjernlöf som VD samtidigt en ny strategi lanserades, med målsättningen att växa kraftigt och långsiktigt bli ett globalt ledande sportvarumärke.
Golfen står i dag för cirka 40 procent av omsättningen:
– Dels är det så att fler kvinnor hittat till sporten – vi vänder oss ju bara till kvinnor. Den feedback vi får på det vi gör och kollektionen pekar på att vi har hittat rätt i balansen mellan att golfen ska vara klassisk och och ”golfig” men samtidigt sportig och modern. Vi har ju kunnat ta in ganska mycket influenser från vårt sportarv och vårt träningssegment och mixa ihop det lite. Vi märker att det ligger väldigt rätt i tiden nu när fler yngre kvinnor hittat till golfen. Man vill se modern ut. Den generationen värderar också hållbarhet högt och där ligger vi långt framme. Så jag tror det är många saker vi fått till i vårt sortiment, säger Emma Stjernlöf.
Även den egna e-handeln växer under 2022, men inte som hon hade hoppats.
– E-handeln är utmanande, så är det. Så vi är ju väldigt glada att vi vi växer 2022 även om vi inte växer så mycket som vi hade planerat från början. Vi hade en ganska aggressiv tillväxtplan. Precis som du är inne på ser vi utmaningar i online överlag. Det är ju många bolag som jämför med 2021 och det var ju ett väldigt speciellt år för e-handeln i och med pandemin. Men jämför vi bakåt mot 2019 och 2020 så ser vi en fin tillväxt.
Under 2021 passerade Röhnisch för första gången 200 miljoner kronor i omsättning och vände bolaget tillbaka till stark vinst. Under 2022 ökade omsättningen tio procent ytterligare, till närmare 222 miljoner, samtidigt som man fortsatt uppvisar god lönsamhet.
Tillväxten 2022 kommer från alla kanaler men främst från återförsäljarledet, där man återigen slagit införsäljningsrekord och lanserat varumärket på nya marknader och hos flertalet nya återförsäljare. Från 2023 kommer man exempelvis hitta Röhnisch hos NK Sport i Sverige och Illum i Danmark.
– Att slå omsättningsrekord under ett av de mest utmanande åren i vår bransch är en stor bedrift. Vi ser nu resultatet av vårt hårda arbete, med utgångspunkt i en långsiktig strategi kombinerat med en lyckad varumärkespositionering. Jag är otroligt stolt över vad det här teamet har presterat.
Hur ser du på de kommande åren? Vi är på väg in i en osäker tid?
– Vi ska fortsätta växa. Vi tror starkt på golfen och planen är att ta oss in på stora tillväxtmarknader. Under våren kommer vi att börja sälja i Japan, som är en marknad vi tror att vi kan växa mycket framöver. Vi ser också att vårt uttryckssätt och att det svenska och skandinaviska tas emot väldigt väl där, så nu smyger vi igång i Japan. Vi tittar också på Sydkorea och USA. Så nu lägger vi grunden till en ganska rejäl tillväxt de kommande två, tre åren samtidigt som vi tror att vi kommer att takta på bra på våra hemmamarknader. Våra stora marknader är ju Sverige, Frankrike, UK och Finland. Planen är att att fortsätt växa där men den stora tillväxten ska komma från nya marknader.