KRÖNIKA | DAN PERSSON
Det här är opinionsmaterial – åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Det bästa, billigaste och säkraste sättet att öka klubbens intäkter är att använda nyckeltal tillsammans med andra likasinnade klubbar.
1990 hjälpte jag tre hotellägare att införa åtta nyckeltal som vi mätte varje månad. Vi hade ett möte i kvartalet där den som var bäst berättade hur han gjorde. Två år senare hade alla förbättrat sig en bit över första månadens genomsnitt. Totalt hade hotellen 18 procent i förbättrat resultat. När hotellkrisen kom hösten 1992 var alla bättre förberedda och klarade sig genom denna med bravur.
Måste bli bättre
Även om trenden för ”nice to have consumtion”, dit golfen hör, ser positiv ut på totalen, är konkurrensen om människors fritid mördande. Därför måste alla hela tiden bli lite bättre och lite duktigare bara för att vara kvar på par.
Mitt mått är att en golfanläggning med 18 hål i dag behöver ha ett överskott på 1,5 miljoner kronor per år som återinvesteras i anläggningen för att vara lika attraktiv nästa år. För en privatägd bana är det först därefter utrymme finns för utdelning till ägare.
I dag är det så mycket enklare att jobba med nyckeltal, detta tack vare med Internet och moderna IT-system.
Gör så här:
Gå ihop med fyra anläggningar som är likvärdiga och som inte är direkta konkurrenter. Det ska vara minst en timmes avstånd mellan klubbarna. Viktigt här är att ni vill samma sak.
Gå igenom
Utse mellan fem och åtta nyckeltal. Ta ett videomöte den 10:e varje månad och gå igenom siffrorna där den som är bäst på varje område berättar hur de gjort.
Exceldokumentet för de fem klubbarna innehåller då, utöver respektive klubb, även en snittsiffra. Målet är att ingen om ett år skall ligga under den första månadens snitt på något av nyckeltalen.
En av de stora drivkrafterna är att ingen vill vara sämst på något nyckeltal.
Notera att jag fick nej av förbundsledningen när jag föreslog ett gemensamt nyckeltalssystem runt 2006 med motiveringen att det var för kommersiellt. Förbundsledningen vidimerade att det är lönsamt att göra så här. Annars hade de inte varit emot det.
Exempel på nyckeltal är utöver REVPAR (intäkt per möjlig runda), snitt spelade rundor av medlemmar, antal greenfeerundor, sponsorintäkter, antal nya medlemmar, antal riskmedlemmar (de som spelar så litet att de förlorar på att betala full avgift).
Siffran är ointressant
Det viktiga med nyckeltal är att siffran är ointressant, det är förändringen över tid som är det viktiga. Antalet nyckeltal bör vara relativt få. Nyckeltal är helt relativ. Jämförelsen med andra är det som skapar målen.
20 kronor bättre REVPAR på 35 000 möjliga rundor är 700 000 på sista raden. Målet kan sättas högre. För upplevelseindustrin, dit golfen hör, bör kravet ligga högre än en omsättningsökning på BNP plus 2 procentenheter som bara innebär att man ligger kvar på par.
Men, det enklaste, billigaste och säkraste sättet att öka era intäkter är att bilda ett kluster med fem likvärdiga klubbar och göra som jag föreslår.
Finns det några problem undrar då vår kameralt lagda vän av ordning, som mår dåligt om inte Debet är mot fönstret.
Jo, att agera modernt i syfte att säkra anläggningens kvalitet och framtid samt pengar till junior- och elitverksamhet är inte populärt i det på många klubbar stora segmentet GGG då de inser att de riskerar att få betala för den golf de tills nu låtit andra (de som spelar färre rundor) betala för. GGG eller Griniga Gamla Gubbar är troligen det största hotet mot många klubbarnas existens.
Golfen har en lysande framtid om man hanterar GGG, finns ingen hejd på de pengar som golfarna vill ge klubbarna för att de får något de upplever är värt mer.
Just do it. •
Vässa verksamheten!
Vill du lära dig mer om hur du som klubbchef och styrelsemedlem utvecklar verksamheten?
Läs mer här.