Hur kommer Corona-viruset – och paniken som följder i dess spår! – att påverka golfbranschen?
Spontant känns det väl som att golf är en ganska bra sysselsättning när viruset härjar eftersom man rör sig ute i det fria.
Men om olika verksamheter och företag stänger ned – hur går det då med leveranser, transporter, investeringar, affärer och omsättning?
Vi frågade fem ledare i golfbranschen om hur de ser på riskerna de kommande månaderna.
Sven-Olof Karlsson, Abacus: »Om resorna blir färre spenderar folk mer pengar hemma«
– Våra leveranser är i tid och många förbeställningar har redan levererats. Det kommer att bli utmaningar med produktionen i mars – juli, men vi har en plan för hur man ska övervinna det för att vara i tid. Vi tror att påverkan av Corona-situationen kommer att vara mycket lokal. Beroende på vilken typ av golfklubb du är kommer det att se annorlunda ut. Resande minskar och greenfee-klubbar kommer att se den negativa sidan, medan medlemsklubbarna och banorna i större städer kommer att ha mer trafik och mer affärer. Golf kommer att vara en bra aktivitet, utomhus och i avskildhet från andra människor.
– Många kommer förmodligen att vara försiktiga med hur de spenderar pengar, vilket händer varje gång det råder en svår eller osäker situation. Men om resor blir färre spenderar folk mer pengar hemma. Vi tror att det handlar om hårt arbete och om att verkligen ta hand om alla möjligheter att sälja varor, både som butikshållare och som leverantör. De bättre butikerna kommer igenom bättre än de svagare.
– De mer aktiva och stödjande leverantörerna kommer att skapa mer affärer tillsammans med butikerna. Så mycket som försäljningen är en oro, kan det komma att finnas en begränsad tillgänglighet av produkter på marknaden.
Detta är vår syn idag. •
Rikard Blomstrand, Acushnet: »Det kostar enorma pengar att få hem produkter i tid«
– Jag är i karantän just nu eftersom jag kom hem från Japan i tisdags. Jag får inte åka in till jobbet. Vi har infört stränga restriktioner internt på Acushnet. Det är svårt att sia om effekterna av Corona-virusets spridning men just nu är vi relativt hoppfulla för vi tror att det är ett övergående problem. Men skulle situationen förvärras den kommande månaden så stämmer ju inte våra prognoser alls.
– Det som varit störande affärsmässigt är att vi inte vetat hur leveranserna kommer att påverkas, framför allt framåt Q2 och till sommaren. Vi har en del produktion i Thailand och de berörs inte ännu så länge. I Kina däremot, där en hel del bagar, skor och kläder görs, där har det varit stiltje även om de nu är tillbaka i produktion. Men få fabriker går på full kapacitet. Vi är rätt ”framtunga”, preorder-drivna – jämfört med förra året är vi tio procent upp i ingångsordervärde. Vi har gjort vår bästa ingångsorder någonsin så vi är hemma för de närmaste månaderna. Nu kommer vi att investera enormt i effektivare fraktmetoder. Vi kommer inte att ta produkterna via sjöfart för det har vi inte tid med. Vi kommer att flyga hem produkterna. Det kommer kosta enorma pengar att få hem produkter i tid och det kommer ju att synas i resultaträkningen men vi gör det för att säkerställa normal servicenivå och leveransförmåga. Så just nu är vi inte så oroliga. Vi känner oss trygga i det vi gör – om inget försämras, ska tilläggas.
– Förhoppningsvis ska konsumenten och våra återförsäljare inte märka någon skillnad. Vi flyger inte allt, det gäller framför allt produkter som är mer utsatta. Tittar man bollar och handskar, som utgör en väldigt stor del av vår business, så har vi full kontroll på den produktionen. De görs ju i USA och i våra Thailandsfabriker. Så dessa påverkas inte alls. Inte ännu så länge, i alla fall…
– Tittar man tillbaka på säsongen 2018, som blev väldigt märklig tack vare vädret så var det många som gick dåligt försäljningsmässigt men vi gjorde faktiskt vår dittills bästa år då. Det vi fokuserar på, de dedikerade golfarna, är ju väldigt seriösa med sin golf. De spelar sin golf även om det är +32°.
– I turbulenta tider tror jag det är periferi-golfaren – de som kör lite ad hoc – som försvinner. De gör andra saker eller prioriterar om. Därför känner vi oss inte så oroliga. Jag tror det kan bli en ganska vettig säsong, trots allt. Med tanke på dollarutvecklingen kanske fler golfare stannar hemma och lägger mer pengar i Sverige. Det kan vara bra för golfen. Det är ju som du säger: Golfbanan är ju en ganska bra plats att hålla till på. •
Niklas Knutsson, Cobra: »Flyg kostar fyra gånger mer än att ta hem varorna på sjön«
– Det är viktigt att man inte drabbas av panik, då kan det verkligen spåra ur. Det är viktigt hålla sig till dagliga rutiner, sedan har jag den största respekt för det som sker. Den stora utmaningen för oss leverantörer är att vi drabbas av en ökande kostnad. De flesta har tillverkning i fjärran östern och vi måste fatta beslut om vi ska lägga transporten på båt eller flyga hem varorna. Vi beslutade att flyga hem varorna för tre, fyra veckor sedan och det kostar fyra gånger mer än att ta hem dem på sjön. Men det är ett sätt att säkra tillgängligheten.
– Vi har de flesta av våra produkter i lager. Det som tagit slut kan inte relateras till Corona utan på grund av att vi sålt vår tilldelning av volymen. Det gäller T-Rail och King Tec som båda sålt väldigt bra. Jag är mer orolig för maj, juni, juli. Det är då vi ska få vår andra planerade leverans. Då kan vi få se problem. Ett tag var ju fabrikerna i Kina helt stängda, sedan gick de från 25 procent till 50 och 75 procents arbetskraft innan vissa av dem kom i full produktion igen. Det är klart att den bristande tillgängligheten på arbetskraft kan komma att ställa till det. Men hur mycket är för tidigt att säga.
– Många kommer att ta sig en funderare på om man verkligen ska åka på en resa till Spanien. Fler kommer nog att välja att spela mer på sin hemmabana som en utveckling av det här. Samtidigt såg jag att Skistar stängde ned sina skidanläggningar i Norge i dag. Med omedelbar verkan… Sammanfattningsvis så ser det bra ut just nu. Vi har produkter i lager, både för Cobra och Puma men vi kan se en fördyrande effekt framåt sommaren. Vi kommer nog alla att bli tvungna att flyga hem produkter. Den svenska säsongen är ju som den är – kort! Det kan vi inte göra något åt. Vi ska fokusera på saker vi kan göra något åt. Vi kommer att hamna i ett läge där vi måste acceptera att det är som det är.
– Ännu så länge kommer vi att fortsätta som vi gör med demodagar. Men det är ju oftast en folksamling på högst 50 personer. En av våra återförsäljare ställde in en demodag i Norge i veckan som gick… •
Johan Thellmark, Golfstore: »En möjlig effekt är man i framtiden kommer att handla mer på distans«
– Detta är en fråga som även vi jobbar intensivt med just nu. Ur vår synpunkt som kedja ser vi två perspektiv:
1. Hur påverkar detta leveranssituationen av varor till våra butiker?
2. Hur påverkar detta golfbranschen generellt, på kort och lång sikt?
Efter att ha stämt av med våra leverantörer ser vi inget omedelbart problem med leveranser och varor till våra butiker inför säsongsstarten och för det första halvåret. Golfbranschen arbetar med relativt långa ledtider, vilket innebär att våra leverantörer redan har varor hemma för att kunna skicka ut alla ingångsorders, plus 2-3 månaders behov av påfyllnad. Efter att fabrikerna i Kina har varit stängda under en kort tid är de igång igen, även om de ännu inte har 100 procents kapacitet. Detta skulle kunna innebära en tillfällig dipp i leveranskapacitet på vissa produkter under perioden juni-juli. Detta beror naturligtvis även på hur efterfrågan påverkas. På det stora hela tror vi alltså inte att varuflödet kommer att påverkas nämnvärt under 2020.
– Golf som sport och fritidssyssla ligger definitivt inte i den högsta riskzonen för smittspridning, snarare tvärtom. Man rör sig i små grupper i det fria och umgås till stor del med personer man känner. Ur ett ekonomiskt perspektiv kommer det definitivt att ha en negativ effekt för många människor. Där har golfens system med en årsavgift och fritt utnyttjande en fördel mot ”pay and play” som de flesta andra aktiviteter använder. När årsavgiften är betald har man inga ytterligare kostnader för spel.
– Undersökningar över längre tid i USA har även visat att golfen påverkas relativt lite av ekonomiska svängningar. I stället påverkar vädret antalet spelade golfronder, vilket i sin tur har en direkt inverkan på konsumtionen. När publiksporter som fotboll, ishockey, etc ställer in matcher och tävlingar finns det ju också mer tid att spela golf! Hobbies och fritidssysslor är ofta det sista man drar ner på och när man sparar in på större kostnadsposter som resor och kapitalvaror. Kanske man till och med investerar mer i sin golf i stället. Det kan dock innebära att man blir försiktigare med större investeringar som järnset och elvagnar.
– Hur det påverkar konsumenternas köpvanor långsiktigt är ren spekulation, men en möjlig effekt är man i framtiden kommer att handla mer på distans (e-handel) och i mindre butiker, snarare än i gallerior och stora butiker med många ”främlingar” i omlopp. •
Angelica Larsson, Stadium: »Vi kan med säkerhet förvänta oss försenade leveranser till hösten«
– Virusutbrottet är en komplex och extraordinär händelse med många inblandade som påverkas och det finns därför många frågeställningar kopplade till detta. Vi har följt utvecklingen, nyhetsrapporteringen och Folkhälsomyndigheternas rekommendationer sedan vi fick information om utbrottet i Kina och kommunicerat information och beslut internt.
– I dagsläget vet vi inte exakt vilka konsekvenser viruset kan komma att få för verksamheten förutom att vi med säkerhet kan förvänta oss försenade leveranser till hösten. För stunden ligger vi i fas då den delen av vår egen produktion som tillverkas i Kina levererades innan utbrottet men vi räknar med viss påverkan på sortimentet under kommande säsong.
– De ekonomiska konsekvenserna för verksamheten är för tidigt att kommentera men givetvis kommer även vi att märka av dessa. Självklart kommer vi, liksom samhället i stort, också att drabbas personligt med drabbade anhöriga, rädsla och oro. Något vi alla får hjälpas åt och stötta varandra i och som inte går att mäta. •
Anders Wall, VD, Dormy Golf & Fashion: »Vår bransch kan förhoppningsvis klara sig lindrigare«
– Ämnet är väldigt svårt att analysera och det är likaledes svårt att spekulera i vilka långsiktiga konsekvenser det kommer att få för både golfbranschen och samhället i stort. Det vi gör på Dormy är att följa utvecklingen noggrant och lyssna på myndighetsrekommendationer och fakta.
– Vi har naturligtvis upprättat en policy för hur vi ska agera internt och den uppdateras löpande. Gällande golf så är det en sport som utförs utomhus där spelarna är spridda över en stor yta och det kan förhoppningsvis vara en av de aktivitet som är lämpliga under kommande månader. Vilket gör att vår bransch förhoppningsvis kommer att klara sig lindrigare än andra områden och företag. •