Hem Banor & klubbar Så kan golfklubbarna dra nytta av trenden och locka ÄNNU fler juniorer till golfen

Så kan golfklubbarna dra nytta av trenden och locka ÄNNU fler juniorer till golfen

golf juniorer

KRÖNIKA | DAN PERSSON

Det här är opinionsmaterial – åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för. 

Det ökade inflödet av juniorer till golfen, till över 90 procent bestående av unga killar, är lika glädjande som gåtfullt.

Sedan 2019 har herrjuniorer ökat med 50 procent utan att någon egentligen vet varför. Uppgången började innan Ludvig Åberg klev in på den internationella proffsarenan och dessutom innebär hans intåg bara en mindre effekt över tid. 

Det är få förunnat att ha tillgång till de kanaler som krävs för att se golf på tv. Ännu färre har möjlighet att sitta uppe till 02 om söndagskvällarna när larmet i telefonen ringer 06. Ludde-effekten hos mig och hustrun är dock hög, vi följer allt han gör och är otroligt tacksamma över all glädje vi får. Vi kan utifrån statistiken inte peka på någon Jesper– eller Henrik-effekt heller. Inte ens en Annika-effekt, faktiskt, trots att hon var världens i särklass duktigaste kvinnliga golfare under mer än 10 år och outstanding bäst genom alla tider.

Dan Persson, krönikör
Dan Persson

På samma sätt är det helt naturligt att någon större Mondo-effekt heller aldrig uppstår. Stavhopp är för svårt helt enkelt. Däremot har vi redan sett en stark Truls-effekt, primärt för att insteget är så enkelt, så billigt och så nära. 

Ingen vet varför svensk golf plötsligt attraherar så många juniorkillar, men vi vet att den gör det.

Trenden är positiv och det bör golfklubbarna utnyttja för att locka ännu fler nya juniorer, och helst en större andel tjejer också.

Det är ofantligt mycket lättare och billigare att marknadsföra sin vara när man befinner sig i en positiv trend än i en negativ. 

Även om juniorer inte ger någon ekonomisk effekt på kortare tid än 20 år, då de återkommer efter ett uppehåll på tiotalet år under studier och början på karriär, så blir de snabbt bitna igen då de har så mycket enklare startsträcka än en 35-åring som aldrig tidigare spelat. 

Gratis start

Det finns all anledning för varje klubb som har en någotsånär citynära position att skapa en marknadsplan för att rekrytera juniorer. Det finns också anledning att se om de kan få in sponsorer för att ge en gratis start eller första år, och låneutrustning enligt den modell som Ängelholms GK visat fungerar väl. 

För att bli framgångsrik krävs en ordentlig segmentering av målgrupper – man väljer och väljer bort. 

Ungdomar till föräldrar med ägt boende, det vill säga medelklass och en homogen svensk bakgrund, blir det man söker. De invandrargrupper vi har saknar relation till golfen via föräldrar och kommer inte gå att nå utan högre kostnader. 10-13 åringar är det klubbarna söker. De har en huvudidrott sedan tidigare och golfen är en fritidssysselsättning för deras sociala struktur, det vill säga kompisar från skola och fotboll, innebandy och handboll. 

Golfens USP

Golfens så kallade USP, som man bör använda i kommunikation med de två målgrupperna föräldrar och ungdomarna, ser ut ungefär som följer:

Föräldrar

  • Enda sättet att få fyra timmar med en tonåring är att få dem att börja spela golf.
  • Golfen är en god social miljö, helt trygg med flera generationer närvarande.
  • Golfens etik och moral där man är sin egen domare är perfekt för allt man kommer göra i livet i övrigt. 
  • Golfen är en mycket billig ungdomsidrott som kostar en tiondel jämfört med exempelvis tennis, ishockey eller akademilag i fotboll. 

Ungdomarna

(om man kan skriva till föräldrarna så krävs det video till ungdomarna)

  • På golfbanan uppstår inget tjafs, utövarna kan vara helt trygga när de hänger på banan och i klubbhuset.
  • Golf är kul – och man kan spela året runt med off course och on course blandat.
  • Varje slag är en tävling mot dina kompisar och dig själv.
  • Ludde drog in +100 miljoner första året som proffs.

Typ så. 

5 procent per år

På totalen har vi cirka 800 000 ungdomar i gruppen 10-18 år. Säg att hälften är villaboende medelklass med närhet till en golfbana. Kan golfklubben locka 5 procent per år är det 20 000 nya golfare årligen i många år framöver. 

De här ungdomarna kommer se det naturligt att deras egna barn 20 år senare skall börja med golf. 

Miljön bör anpassas för ungdomarna med typ egen hörna, bra wifi och anpassad mat. 

Då återstår bara för klubbarna att införa en aktiv verksamhet för att minska churn, det vill säga avhopp i gruppen under 75 år med minus 10 procent så är framtiden säkrad. •

Not: Jag har i uppdrag föreslagit segmenteringen tjejer med invandrarbakgrund för annan sport som har förutsättningar att växa i den målgruppen. Valet av segmentering för golfklubbar är här enbart ekonomisk. 

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Banor & klubbar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Bo på golfbanan – det blir inte mer golfnära än så här

Mäklare brukar säga att man köper ett läge. Inte ett hus. »Läge, läge, läge«, lyder mantra…