Hem Banor & klubbar Så ska golfklubbarna behålla de nya medlemmarna

Så ska golfklubbarna behålla de nya medlemmarna

Svenska golfklubbar har generellt haft en hög tillströmning av nya medlemmar under våren och sommaren. 

Den 1 september hade antalet medlemskap i golfklubbar ökat med 42 999 jämfört med slutmätningen 2019.

Nu står många klubbar inför en avgörande utmaning: Att behålla alla dem som anslutit.

Traditionellt har just det varit det moderna golfsveriges dilemma. Man har haft en hög attraktionskraft – många har lockats av spelet. Men lika många som anslutit – och ibland fler – har samtidigt lämnat spelet av olika anledningar.

Behålla fler

Nu har Svenska Golfförbundet tillsammans med svenska PGA, startat ett projekt som syftar till att behålla fler i golfen.

Ansvarig hos SGF för projektet är Ulrika Jorsell.

Ulrika Jorsell

– Projekt är egentligen ett ord jag tycker är lite missvisande för rekrytera och behålla är något vi alltid kommer att arbeta med. Det är en uppstart nu där vi arbetar med Ungdomsbarometern i första skedet för att ta reda på hur 90-talister tänker. Det är den grupp som ökat allra mest i år. De som är mellan 19 och 30 år har verkligen strömmat in under coronakrisen.

Ett av syftena med det nystartade projektet är att försöka reducera antalet avhopp.

– Absolut, vi vill få en större förståelse för vad som driver golfarnas vilja att vara medlemmar och spela golf. Även rekrytering är en del i projektet. För även om många klubbar har fått många nya medlemmar i år så vet vi att Norrland inte har rekryterat lika bra som Stockholmsområdet. Sedan finns det kanske olika grupper man måste sikta in sig på. 

Livsstil

Projektet startar med en undersökning gjord av Ungdomsbarometern som är ett institut som gör livsstilsundersökningar bland unga. 

– Det är en intressant målgrupp men de är svåra att behålla. De flyttar, börjar studera, blir sambos, ska bli föräldrar… det händer mycket och därför är det en målgrupp som vi alltid haft lite svårt att behålla som medlemmar. De är inte helt lojala golfen eftersom det är så mycket annat i livet som lockar under de här aktiva åren.

Icke desto mindre är det en mycket viktig målgrupp att kartlägga, anser de flesta golfklubbar. En hel del av 90-talisterna var helt nya, andra var återvändare. Många som ökat sin speldos har också varit medlemmar sedan tidigare. 

– Om de gillar golfen kommer de att komma tillbaka igen när de blir äldre. Och därför gör vi en extra studie runt den målgruppen i startskedet. Men oavsett vilken typ av golfare du är så vill vi förstås gärna att du ska gilla golf och fortsätta spela golf, säger Ulrika.

Svårt att förvalta intresset

Golfen har en stark attraktionskraft på många men den har också visat sig ha svårt att förvalta det stora intresset spelet tilldrar sig. 

– Det har tillkommit lika många som hoppat av. En del av avgången är ju naturlig, man blir äldre eller skadar sig. Men många är bara med i något år innan man konstaterar att detta inte var något för mig. Och man kan ju fundera på varför de kände så. Blev de inte väl omhändertagna?

– Golf tar ju tid att lära och det måste vi kanske informera om från början. Det är ett insteg innan man hittar bollträffen. Man kan inte spela tre gånger och sedan tro att man ska gå på banans par. Det tar sin tid och det kräver träning. De kanske har gått en kort och intensiv kurs och därefter får de klara sig själva. Då blir det kanske inte så roligt. Till stor del handlar det nog om att bli bättre och utvecklas. Ju bättre man blir, desto roligare blir det.

Vad beror det på att 90-talisterna har anslutit i sådan omfattning?

– Ja, det är det vi ska ta reda på. Vi kan ju tro en massa saker, som att de kanske inte har kunnat fortsätta med sin tennis, gym eller fotboll under våren och att de därför sökt sig till golfen som är en klockren coronaaktivitet.

Hur ska projektet bli framgångsrikt?

– Om det övergår från projekt till en allmän kännedom om hur vi ska agera för att rekrytera och behålla dem vi rekryterar. Jag tror personligen att bemötande är viktigt. Sedan kan man behöva bemöta en 90-talist på ett annat sätt än någon som är 70 plus. Så jag tror att det kommer att fungera som en research över olika medlemstyper, kan man säga. 

– Det har vi gjort tidigare under åren på olika sätt men nu blir det ganska tydligt att man strömmar in i golfen av olika anledningar där corona givetvis är en, men också att man upplevt att det varit trevligt tidigare.  Bland återvändarna är det ganska tydligt att det är många 90-talister som kommer tillbaka. 

Hur uppstod initiativet? Kom det från klubbarna?

– Frågan har varit aktuell länge men sattes på sin spets i år. Att behålla de nya medlemmarna är mer ekonomiskt än att rekrytera nya.

Fakta: Golfens rekordsäsong

Antal medlemskap

Golfen har passerat en halv miljon medlemskap med råge. Den 1 september var nästan 530 000 medlemskap registrerade, fördelat på totalt 498 457 golfspelare (individer).

Utveckling medlemskap

Antalet registrerade medlemskap 1 september var 42 999 fler än vid slutmätningen 2019 (484 514).

Nya och återvändare

1 september var 18 procent av de registrerade golfarna nya spelare som inte var medlemmar i fjol.

Över tio miljoner ronder!

Mellan 1 januari och 4 oktober har antalet bokade ronder överstigit 10,7 miljoner. Cirka 7,3 miljoner är medlemsspel och 3 miljoner är gästronder (greenfee).

Utveckling ronder 2019–2020

Fram till 4 oktober har antalet bokade ronder ökat med över 2,7 miljoner jämfört med fjolåret. Sällskapsronder har ökat med 50 procent (+3 268 380), medlemsspelet med 45 procent (+2 280 826) och gästspelet med 28 procent (+648 981).

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Banor & klubbar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

PIF:s nedskärningar indikerar tuffa tider för LIV Golf framöver?

En artikel i Financial Times pekar på att framtiden för LIV Golf kan vara skakig. …