Nu börjar golfbranschens nya medielandskap ta form.
I juni 2020 kommer det första numret av SGF:s nya tidning som ska heta Golfa! Den ges ut med tre nummer nästa år och därefter ska den komma fyra gånger per år.
Egmont kommer fortsätta sin satsning på Svensk Golf även efter det att SGF drar tillbaka det ekonomiska stödet för tidningen.
Enligt SGF ska Golfa! ha ”ett bredare innehåll och ny journalistik” för att läsaren ska ”upptäcka mer och fler sidor av golfen”. Sammanfattningsvis kan man säga att tidningen ska produceras av Aller Media-ägda Make Your Mark, vilka anses besitta den efterfrågade ”kunskap om medlemstidningar och modern kommunikation” som ska applicera en ”ny redaktionell inriktning” och ge ”djupare reportage och fler perspektiv på golfen i dag”.
Huvudsyftet med den nya strategin är, enligt informationsunderlaget från SGF, att ”nyttja befintliga kommunikationsresurser bättre i att med hjälp av media och digital teknik stötta arbetet med att genomföra de av Golfsverige fastslagna strategierna i verksamhetsinriktningen”.
Allt enligt SGF:s informationssajt om den nya mediestrategin.
– I en ny tid ökar sätten för människor att ta till sig information om golf – framför allt digitalt. Det här är ett beteende som ändrats ganska snabbt och desktop, läsplattor och mobiler har haft en enorm tillväxt. SGF behöver tänka igenom hela sin mediestrategi för att synliggöra golf på många fler sätt än tidigare och har därför kommit fram till att vi inte längre vill samla allt i prenumerationer av Svensk Golf, säger Gunnar Håkansson, SGF:s generalsekreterare.
Gunnar Håkansson beskriver Golfa! så här:
– Det blir en tidning som vänder sig till golfarna, men vi ska försöka beskriva mer vad som sker på en klubb, vilka utmaningar man jobbar med och vilka samhällsutvecklingsfrågor som bedrivs, hur spelarutveckling egentligen fungerar och så vill vi lyfta landslagsverksamheten. Sedan kommer Golfa! också att skildra hur vi jobbar med framtidsfrågor, hur spelet ska se ut, hur golfbanor borde sättas upp, hur jämställdheten kan bli bättre och hur vi ska möta hållbarhetsperspektivet. Allt det där tror vi att golfarna ska tycka är intressant som ett komplement till tidningen Svensk Golf.
Kostnaderna för den nya mediasatsningen ska rymmas inom ramen för nuvarande mediabudget. Den nya tidningen, det nya digitala innehållet och nya verktyg för golfklubbens kommunikation ingår i klubbarnas medlemsavgift till SGF.
– I grunden ska inte vi skriva resor, instruktioner och göra spelarprofiler. Vi kommer ganska tydligt att hålla oss ifrån den journalistik som Svensk Golf gör bra. Vi ska skriva om annat och förhoppningen är att golfaren därute får fler perspektiv på sitt spel och sin golf.
Egmont Publishing kommer att fortsätta ge ut tidningen Svensk Golf som från och med maj nästa år (2020) blir prenumerationsbaserad. Bland annat pågår ett försök att etablera ett samarbete med bulkprenumerationer till svenska golfklubbar som ska ge pengar tillbaka till klubbens juniorverksamhet.
Oskar Åsgård, chefredaktör, säger på svenskgolf.se:
– Inledningsvis under 2020 kommer åtminstone tre utgåvor av Svensk Golf att skickas ut precis som vanligt fram till maj. Sen kommer vi att producera sex utgåvor av Svensk Golf från maj till december 2020. För att fortsätta få tidningen hem i brevlådan krävs att man tecknar en prenumeration.
Finns det utrymme för Svensk Golf när SGF:s nya tidning Golfa! kommer att skickas ut till alla svenska golfare?
– Ja, det tror jag absolut. SGF har varit tydliga med att deras nya tidning kommer att ha en väldigt annorlunda profil och ett annat redaktionellt fokus jämfört med vad Svensk Golf har idag. Dessutom kommer Golfa! att komma ut i betydligt färre och tunnare utgåvor än Svensk Golf, vilket stärker min tro att Svensk Golf fortsatt kommer att vara en relevant tidning för alla svenska golfare som vill fördjupa sig i golfen. Både det som rör sporten i stort och inte minst ditt eget golfspel. Dessutom inte bara en gång i kvartalet utan året runt.
Han säger vidare:
– Vi vill fortsätta hålla fast vid vårt motto att ”inspirera dig till bättre golf”. Bättre golf kan handla om allt från att få matnyttiga och genomtänkta träningstips som gör att du spelar bättre golf till att du inspireras att vidga dina vyer och upptäcka nya golfbanor runtom i landet, eller utanför Sverige. Vi lägger mycket krut idag på våra olika utrustningstester, men det är ett exempel på ett område vi vill vässa ytterligare för att kunna ge vår läsekrets ännu bättre vägledning inför köp av allt från järnset till avståndsmätare. Vi vill vara som den där golftokiga kompisen som du kan snacka golf med hur länge som helst och fråga vad som helst, allt från tävlingar eller nya drivers till vilka som är Sveriges roligaste, vackraste eller bästa banor. Jag vill att läsaren ska känna igen sina favoritavdelningar och förhoppningsvis uppskatta en mer vässad och spetsig ton som ännu bättre talar till alla engagerade och passionerade golfare.
Svenskgolf.se kommer att få en uppgradering med en ny publiceringsplattform och nytt utseende.
– Idag har vi Sveriges största golfsajt och golfpodcast och vi växer snabbt på sociala medier, där vi märker att allt fler läsare vill kommunicera med oss. Tillsammans med den nya tidningen vill vi skapa ett golfuniversum med oerhört mycket kvalitativt innehåll om golf, säger Oskar Åsgård.