Scandinavian Mixed som spelades i Halmstad i somras har mätts, analyserats och utvärderats av Upplevelseinstitutet som är ett av Sveriges oberoende analysföretag inom evenemang, rättigheter och sponsring.
Mätningen koncentrerar sig på värdet av tävlingens besökarna ur olika aspekter.
Infriade målen
– Undersökningen visar att tävlingen, med det som gjordes runt om, infriade de mål som vi satt upp, summerar Ann Johansson, Destination Halmstad. Nu ser vi framåt och hoppas att de som var här återkommer och att ännu fler har fått upp ögonen för Halmstad – Golfhuvudstaden.
Tävlingen genomfördes 9-12 juni 2022 Kvinnor och män spelade på samma bana och om samma prispott. Halmstad kommun hade som intention att den kommunala insatsen ska ge 8-10 gånger tillbaka i omsättning – och den infriades.
Mellan 65-70 miljoner spenderades bara under tävlingsdagarna och PR-värdet för Halmstad var värt 90 miljoner kronor.
Turismomsättningen för genomförandeperioden landade på 50 miljoner kronor beräknat på inkommande besökare. Adderar man spelare, caddies, organisation, media, logistikföretag, catering med mera landar den totala turismomsättningen på mellan 65 och 70 miljoner kronor.
Externa besökare
69 procent av besökarna som köpte biljett var externa, alltså från andra kommuner och länder än Halmstad och Sverige.
52 procent av externa gäster stannade mer än en dag och 83 procent av dessa övernattade i Halmstad.
92 procent av besökarna gjorde något mer än att besöka golftävlingen under sin vistelse, och i stort sett alla vill gärna komma tillbaka till Halmstad.
Halmstadborna som tillfrågades ser stor nytta med turismen som ett evenemang av den här kalibern ger, exempelvis som bra affärer för det lokala näringslivet och för den glädje och stämning det ger staden.
Det totala medievärdet för tävlingen landade på 113 miljoner USD.
Medievärdet för Halmstad blev 8,4 miljoner dollar USD ( i dagens värde drygt 90 miljoner SEK).
Tävlingen sändes i 162 länder , TV och streaming.