När det är dags för service och underhåll, då kommer robotklipparna på Örebro City Golf rullande från alla håll och kanter.
Klipparna parkerar snyggt och prydligt vid sina laddstationer och sedan förbereds de för den kommande veckans arbete.
På Örebro City Golf Gustavsvik har man serviceplatser på två olika ställen dit robotklipparna från Husqvarna söker sig för att pysslas om. Och dit söker de sig också när det är dags för veckans service.
Snabb service
Men särskilt mycket service kräver de nu inte.
– Vi byter knivarna ungefär var 14:e dag, säger Thomas Bergström, som är head greenkeeper på Örebro City Golf Gustavsvik. Men det är väl i stort sett den enda service vi gör. Vi brukar också spola av dem när de är inne. Men mycket mer än så finns inte att göra.
– Än så länge, tillägger han.
HÖR THOMAS BERGSTRÖM BERÄTTA OM HUR ÖREBRO CITY GOLF SPARAR TID:
För Örebro City Golf är det första säsongen med robotklippare.
– Så vi är lite nybörjare på detta fortfarande, säger Thomas.
När robotklipparna kom sålde klubben sina traditionella ruff- och fairwayklippare.
I stället rullar i nuläget 15 robotklippare från Husqvarna runt på spelytorna: 10 stycken stora Ceora robotklippare och fem mindre Automower 550 EPOS.
De stora Ceora-maskinerna klipper fairways och ruff medan de mindre maskinerna klipper de mer svårmanövrerade ytorna, till exempel runt greenerna.
Knivarna byts
Var 14:e dag byts alla knivdiskar ut på samtliga maskiner. Då får maskinerna också en tvätt.
Proceduren tar ungefär fem timmar för 15 maskiner.
Knivarna på de yttre diskarna går alltid åt samma håll. Rotorn i mitten, däremot, ändrar riktning varje gång maskinen lämnad laddstationen. Knivarna är som rakblad med egg på båda sidor.
– Eftersom diskarna som sitter på sidorna roterar åt varsitt håll så skiftar mekanikern bara position på dessa inbördes för att knivarna ska slitas jämnt på båda sidor, förklarar Thomas Bergström.
Att byta knivarna på knivdiskarna är ett arbete som sker i verkstaden. Det tar ungefär två timmar.
– Så ena veckan lägger vi fem timmar på service och andra veckan sju timmar, konstaterar Thomas.
Utslaget på en månad betyder det att de sammanlagt 15 Husqvarna-maskinerna kräver under 25 timmars service i snitt. 1,6 timmar per maskin och månad.
Klipparna går hem
Och man slipper förstås ödsla tid på att köra ut på banan och hämta dem.
– Vi får dem att ”gå hem”, de är programmerade så, säger Thomas. Alla Ceoror kommer åkande till två olika servicepunkter. Sex till verkstaden och fyra till spolplattan vid klubbhuset där vi brukar tvätta golfbilar.
Har ni räknat på kostnader?
– Ja, det har ekonomerna gjort. Det fanns kalkyler som såg bra ut när vi bestämde oss men om de infrias vet vi först till våren. Under en säsong är det kanske inte så stor skillnad. De går åt några timmar. Vad gäller vinterhalvåret får vi se hur mycket tid vi sparar.
Robotklipparna från Husqvarna hämtas av leverantören när säsongen är över.
– Vi skickar dem till leverantören för vinterförvaring och då står de för vinterservicen. Det ingår i leasingavtalet. Så det är ingen extra kostnad för oss.
Smidig övergång
Klubben har gjort sig av med två ruffklippare och två fairwayklippare, och övergången till robotklippare har gått smidigt – med ett undantag.
– Det var en Ceora som gick ned i en vattenpöl som vi hade missat att avmarkera. Så vi dränkte en klippmotor. Det blev ett försäkringsärende. Men det ligger på oss att tala om var klipparna kan gå.
Men övergången till robotklippningen har gjort att banan har blivit bättre. Och inte bara på grund av att mattan blivit tätare. Man har också åtgärdat brister för att klippningen ska gå smidigare. Vilket ger torrare och därmed bättre spelytor.
– Vi har blivit tvingade att jobba mycket mer med dränering för att fixa till problemområden vi haft under flera år. Och det är ju positivt. En Ceora fattar inga egna beslut. Den går där man sagt att den ska gå. Är det en lerpöl så kör den ju ned. Men nu har vi åtgärdat dom flesta tänkbara fällor. Vi har mycket lera på banan så vi har fått göra många nya ytvattenbrunnar för att vatten inte ska bli stående. Om vi fick ett skyfall tidigare och vatten blev stående i en pöl i något dygn så kunde jag tycka att det var okej. Men nu är det inte det. Därför dränerar vi. Vi har lagt ned mycket tid på att leda bort vatten till diken och dammar. Men vi hade nog insett att det skulle bli så. •
Vill du också spara tid och pengar? Boka en demo!
Klicka på bilden för att boka en produktdemonstration av skräddarsydda lösningar från Husqvarna! Eller ring en av våra representanter, Johann och Andreas.