Hem Marknad & media Sportbranschen rustar för fortsatt rusning

Sportbranschen rustar för fortsatt rusning

För att möta det ökade trycket i Sverige på sportkläder och idrottsutrustning ökar Svenskt sportforum sina aktiviteter för sportbranschen. Dels genom en stor mässa i Åre den 22 till 25 mars och dels genom en ny satsning på en Outdoor-mässa den 14 till 16 augusti, 2010.

Satsningarna förenklar arbetet för sportbranschen, ger konsumenterna ett ökat urval och skapar bättre möjligheter för nya svenska entreprenörer att visa upp sig för sportkedjorna. HUI:s senaste siffror för sport- och fritidshandeln visar också att branschen fortsätter att växa starkt och ökar med 13,3 procent under januari 2010, jämfört med samma månad förra året. Svenskt Sportforum är sportleverantörernas och sportkedjornas branschförening i Sverige.

– Det är ett enormt tryck just nu. Mässan i Åre är fullbokad sedan länge och fler företag står på kö för att få vara med. Det har aldrig hänt tidigare. Inför vår nysatsning på utomhusmässan i augusti är intresset redan nu stort och vi tror på ett rekorddeltagande även där. Genom våra ansträngningar vill vi underlätta för alla i branschen samtidigt som vi försöker uppnå vår vision att Sveriges befolkning ska bli världens mest aktiva folk, säger Claes Forsberg, vd för Svenskt Sportforum.

Den 14 augusti slås portarna upp till den nya utomhusmässan, Stockholm Outdoor Dagar 2010 (SOD 2010) på Fiskartorpet i Stockholm. Mässan riktar sig till alla som arbetar med Outdoorkläder och utrustning. I det ingår sporter som klättring, hiking och paddling samt produkter som ryggsäckar, sovsäckar, kläder och skor. För deltagarna innebär mässan en chans att se de senaste trenderna, få inspiration, öka sina kunskaper, byta erfarenheter, bygga relationer och öka sin försäljning. I Sverige finns flera världsledande företag på området, som Haglöfs, Lundhags och Fjällräven.

– Intresset för vintersport är ju sedan tidigare stort och nu är växer även intresset för det relativt nya outdoor-segmentet i Sverige. Några av anledningarna är att fler svenskar sätter högre värde på att må bra och börjar satsa pengar på det, samtidigt har de blivit mer medvetna och väljer att köpa utrustning med högre kvalitet. Hittills har de större sportkedjorna inte satsat så mycket på området, vilket har lämnat dörren öppen för mer specialiserade kedjor som Naturkompaniet, säger Claes Forsberg, vd för Svenskt Sportforum.

Årets inköpsdagar i Åre är fullbokade sedan knappt två månader. Det har aldrig tidigare varit så stort intresse på förhand. Vid inköpsmässan samlas alla fjällbutiker och sportaffärer i norra Sverige tillsammans med Sveriges ledande vintersportsleverantörer för att göra inköp och planera inför nästa års vintersäsong. Inköpsdagarna äger rum den 22 till 25 mars och arrangeras för femte året av Sportforum.

Under januari 2010 ökade sport- och fritidshandeln med 13,3 procent jämfört med januari 2009. Totalt under 2009 ökade sport- och fritidshandeln med 9,6 procent jämfört med 2008. Mest inom all handel förutom Systembolaget, som ökade med 9,7 procent. Under december 2009 var ökningen hela 23,2 procent jämfört med december 2008. Statistiken kommer från HUI:s och SCB:s detaljhandelsindex.

– Genom våra mässor förenklar vi för alla nya svenska entreprenörer att nå ut med sina nya innovationer. Målet med satsningen på Outdoor-mässan är att det ska bli den självklara mötesplatsen för alla i outdoor-branschen, säger Claes Forsberg, vd för Svenskt Sportforum.

Fakta om Svenskt Sportforum
Svenskt Sportforum är en branschorganisation för tillverkare, leverantörer och återförsäljare av sport- och fritidsartiklar i Sverige. Som medlemsorganisation arbetar Sportforum för en god lönsamhet och tillväxt i branschen och erbjuder sina medlemmar utbildning, rådgivning och samverkan. Som intresseorganisation arbetar Sportforum med att stimulera svenskarna till ett aktivt och hälsosamt liv genom att initiera och samordna idrottsaktiviteter samt genom att sprida kunskap och aktivt driva idrotts- och hälsorelaterade frågor.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Marknad & media

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Scandinavian Mixed blev en lönsam affär för Helsingborg

I somras stod Vasatorps golfklubb värd för Volvo Car Scandinavian Mixed, en av Sveriges st…