Abacus Sportswear, det framgångsrika modeföretaget från Lund, kraftsamlar nu för utnyttja potentialen i de senaste årens positiva utveckling. Grundaren och nuvarande VD:n Sven-Olof Karlsson går in i rollen som strategisk koncept- och marknadsutvecklare till 100 procent.
– Vi har enormt intressanta ingångar och möjligheter runt om i världen som vi måste ta hand om. Och det gäller att agera nu. För att klara det måste jag frigöra tid från det operativa arbetet och ägna all kraft åt det strategiska arbetet, säger Sven-Olof Karlsson. [notice]Rekryteringsprocessen för hitta en ny VD har inletts. Under tiden går designchefen Chris Mattsson in som tillförordnad VD.[/notice]
Abacus Sportswear har under de senaste tio åren gått från liten uppstickare på den svenska golfmodemarknaden till ett internationellt etablerat varumärke inom sport- och golfmode. Kombinationen av hög designkvalitet kombinerat med kvalificerad funktionalitet har skördat stora framgångar såväl i Europa som i Nordamerika. Under det senaste året har abacus® etablerat sig på allvar i Asien, bland annat med en flagship store i Sydkorea.
Samarbetet med en lång rad elitspelare och ledande organisationer inom golf har varit en viktig ingrediens i varumärkesbyggandet. Det europeiska laget i Solheim Cup har valt abacus® liksom ett flertal europeiska golfförbund. Samarbeten med Ryder Cup och Nordea Masters är de senaste erkännanden av abacus® starka position i golfvärlden.
– Vi har på relativt kort tid gått från litet familjeföretag där alla gjort allt till ett internationellt företag där vi måste agera professionellt i alla led och i alla funktioner. Den pågående omorganisationen är ett steg för att vässa våra möjligheter och positioner, säger Sven-Olof Karlsson och fortsätter:
– Framgång föder framgång, men inte utan att blicka framåt. Det är det jag ska ägna min tid åt nu.
För Chris Mattsson är den nya rollen som tillförordnad VD inte särskilt dramatisk. Hon har arbetat som designansvarig för Abacus Sportswear i 10 år och är väl förtrogen med företagets alla processer.
– Som designchef gäller det att koordinera allt från modeuttryck och produktionsplanering till marknadsföring
och varumärkesbyggande, och jag känner mig oerhört trygg med den kompetens och den support vi har byggt upp i företaget. Vi har något starkt att stå på och det ska bli enormt kul att gå vidare till nästa nivå, säger hon.
Henrik Treschow, styrelseordförande i Abacus Sportswear, avrundar:
– Att arbeta aktivt med framtidsfrågorna är lika viktigt som att driva de dagliga frågorna framåt. Genom
att förstärka kompetensen och kraftsamla på strategiska områden kan abacus® ta nästa steg in i framtiden.