Hem Marknad & media En vecka efter lanseringen: Svenska golf-appen växer snabbt i Indien

En vecka efter lanseringen: Svenska golf-appen växer snabbt i Indien

Swing Speed Radar, en svensk app som fungerar som ett AI-styrt svinghjälpmedel, har nu lanserats på en internationell marknad efter att ha testats en tid lokalt i Sverige.

Och appen har fått bra spridning redan:

– Vi fick en bra start i Malaysia, med många nedladdningar, säger Nicklas Boström, vd, för WatchitGolf som utvecklat Swing Speed radar.

Många länder

– Även USA laddade ner och använde appen. Vi kunde se att den fick spridning i många länder, men huvuddelen var från början tydligt  i USA och Malaysia.

Men för cirka en vecka sedan fick appen plötsligt fart i Indien.

– De körde om både Malaysia och USA med hästlängder på bara en vecka. Kul, om än något förvånande, menar Nicklas.

I helgen som gick passerade watchitgolf 6 000 nedladdningar. Fördelningen mellan IOS och Android är i dagsläget cirka 50/50. 

WatchitGolf är grundat av Patric Hörnsten Nilsson, som är golftränare. Det är han som utvecklat appen.

– Jag funderade på hur jag skulle kunna hjälpa mina elever mellan lektionerna, hur jag skulle kunna följa vad de gjort, och hur de utvecklas. Då väcktes tanken på den här appen. Sedan dess har jag tillsammans med övriga delägare arbetat med att skapa den här produkten som tack vare både realtidshjälpen och statistik kommer att revolutionera golfträning världen över, säger Patric.

Analyserar spelet

Swing Speed Radar ger realtidsdata om användarens slag och den informationen hjälper användaren att avgöra vad som kan bli bättre. Förutom den kunskapsbank som redan finns i appen, samlar den även in och analyserar data om användarens spel.

Ju mer man spelar, desto mer data blir tillgängligt i appen.

Tekniken bygger på AI, där algoritmerna utvecklas utifrån den data som kommer in. Swing Speed Radar känner av rörelser, svinghastighet, och om bladet är öppet eller stängt.

Små justeringar

– Vi releasade den 21 september, för ett begränsat gäng för att få synpunkter, och provköra systemen i verkligheten. I mitten av november var vi nöjda med våra små justeringar, och började annonsera på Facebook och Instagram, berättar Nicklas Boström, vd.

– Vi ser framtiden an med gott självförtroende efter en som vi tycker bra start. I dagarna lanserar vi också en blogg, för att få ut tips och trix om hur man användandet appen, och hur den kan göra dig till en bättre golfare. 

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Marknad & media

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Scandinavian Mixed blev en lönsam affär för Helsingborg

I somras stod Vasatorps golfklubb värd för Volvo Car Scandinavian Mixed, en av Sveriges st…