Ett av golfens mest långlivade och framgångsrika kommersiella samarbeten – mellan Tiger Woods och Nike Golf – är på väg att spricka, ryktas det.
De kommersiella detaljerna om samarbetet är inte kända men Nike har betalat Woods hundratals miljoner dollar sedan de värvade golfens superstjärna när han var 20 år gammal. Nu, vid 47 års ålder, är Woods fortfarande kopplad till Nike. Men samarbetet kan vara på upphällningen.
Även om varken varumärket eller Woods har bekräftat påståendet, finns tecken på att banden mellan varumärket och spelaren inte är så starka som de en gång var.
Det har spekulerats i en splittring under ett par veckors tid:
Redan när Woods spelade i Masters Tournament 2022, efter en lång period av rehabilitering från sin bilolycka, spelade han i FootJoy-skor. Nike sa i en kommentar att de arbetade på en lösning för framtida tävlingar. Men den 15-faldige majorvinnaren har fortfarande inte stoppat fötterna i ett par Nike-skor.
Vilket onekligen är udda.
Woods har en egen serie TW-märkta Nike-sko – men han spelar inte i dem?
Om någon bär Tiger Woods skor under tävling så är den personen inte Tiger Woods (utan troligare Scottie Scheffler som ju har spelat i TW-linjen i flera år).
Under Hero World Challenge testade Tiger en omärkt prototypsko under inspelsvarven före tävlingen för att byta till FootJoy i själva tävlingen.
I podcasten No Laying Up påstods i veckan att även andra Nike-spelare – som Rory McIlroy, Brooks Koepka och Scottie Scheffler – kommer att lämna Nike. Vilket byggde på spekulationer om att en befintlig utrustningsleveratör skulle satsa på ett klädmärke.
Sedan Nike slutade tillverka klubbor 2016 har Wood använt klubbor från TaylorMade, som också de har en kollektion golfkläder men alls inte lika stor som Nike.
Rasmus
onsdag, 6 mars, 2024 at 10:41
Hej!
Är det inte dags att leverera lite från de mindre varumärkena? Pins & Aces finns tillexempel i Sverige och har börjat leverera coola produkter. Golfen ser inte likadan ut längre och dessa varumärken förtjänar också lite cred.