Titleist 917 utmanar på drivermarknaden med introduktionen av SureFit CG.
En vikt på baksidan av huvudet och gör att tyngdpunkten kan flyttas från häl till tå och framifrån och bakåt. Ytterligare en vikt medföljer vid köpet.
Alla vikter är tydligt markerade för neutral, draw och fade.
Titleist 917 kommer i två modeller, D2 och D3, där den förra är den mest förlåtande och D3-huvudet är mindre men mer lämpligt för den som vill ha mer kontroll över bollbanan.
Active Recoil Channel får en ny 2.0-design. Titleist har också arbetat på träffytans tjocklek för att minska spinn och öka bollhastighet. Radial Speed Face är också tillbaka med en ny och förbättrad design. Tillsammans med Active Recoil Channel ger den högre bollhastighet på off-center träffar, vilket ökar de förlåtande egenskaperna för spelare som inte alltid hittar sweetspot.
Ytterligare justerbarhet finns i SureFit-hoseln, som funnits med i flera driver-generationer. Den gör att du kan justera klubbans loft och lie.
Enligt Titleist fanns det tourspelare som höll fast vad 913-drivern eftersom de inte gillade ljudet hos 915. Med 917 har Titleist jobbat på att hitta en ljudfrekvens som är mer tilltalande.
I 917-familjen finns också två nya fairwaywoods – båda har nya namn. Det som tidigare hette ”F” och ”F.d” heter nu ”F2” och ”F3” för att de ska ligga i linje med drivern.
F2 är den mer förlåtande versionen, medan F3 har en något mindre huvud och är lättare att bearbeta.
SureFit CG finns också i Titleist 917 fairwaywoods.
Titleist 917 drivers
Huvud: D2, D3
Loft: 8.5˚, 9.5˚, 10.5˚, 12˚ (D2)
Skaft: Aldila Rogue MAX 75, Fujikura Speeder Pro TS84, Mitsubishi Diamana Limited S+ Blue 70, Mitsubishi Diamana Limited M+ Red 60
Släpps: 21 oktober
Titleist 917 fairway woods
Huvud: F2, F3
Loft: 13.5˚, 15˚, 16.5˚ (F2 only), 18˚ (F2 only), 21˚ (F2 only)
Skaft: Aldila Rogue MAX 75, Fujikura Speeder Pro TS84, Mitsubishi Diamana Limited S+ Blue 70, Mitsubishi Diamana Limited M+ Red 60