Att Toptracer är en svensk innovation som håller på att erövra golfvärlden är många varse. Inte lika många har insett vidden av Toptracers påverkan på golfens affärer.
Det finns rent av de som menar att Toptracer är en drivande kraft i ett paradigmskifte.
Det kan låta som stora ord beaktat att vi pratar om en golfteknisk innovation vars uppgift är att spåra golfbollens flykt genom luften – men det går inte att underskatta betydelsen för vare sig golfspelarens utveckling eller golfklubbens ekonomi.
Utvecklingen tar ständigt små språng framåt. När det gäller Toptracer sker utvecklingen i olika dimensioner samtidigt. Dels ger Toptracer golfspelaren unika möjligheter att utvecklas som golfspelare, dels är Toptracer en lönsam investering för golfklubben.
Det sistnämnda av två anledningar: Toptracer ökar motivationen att träna och bli bättre. Det gör att fler vill träna, och de tränar oftare och under längre tid. Vilket leder till att de utvecklas snabbare.
Och vad händer med golfare som utvecklas?
Jo, de spelar mer golf. Blir mer bitna. Och därmed är det färre som lämnar spelet. Progression är följaktligen en viktig faktor för att folk ska fortsätta spela golf. Det finns siffror som understryker det här mönstret.
Toptracer finns i dag på över 1 000 träningsanläggningar globalt.
Under ett år slås totalt 5,8 miljarder bollar på alla Toptracer-anläggningar.
180 bollar i sekunden.
Mer siffror, lite mer greppbara den här gången.
Sollentuna GK utanför Stockholm installerade Toptracer våren 2021 och har mer än fördubblat sin omsättning på rangen med Toptracer.
– Då finns vi idag ändå bara på tio mattor av totalt 30, men de tio mattorna som har Toptracer står för två tredjedelar av alla bollar som slås under ett år. Det är den effekten man kan se på nästan alla ställen vi finns. Nu i höst är Sollentuna på väg att utöka med ytterligare mattor med Toptracerskärmar och efterfrågan finns onekligen, säger, Oskar Åsgård, produktchef på Toptracer.
Varje golfklubb som installerar Toptracer uppvisar ett snarlikt mönster, inte bara i Sverige. På Gloucester Golf Club i England slås det 350 procent fler bollar i dag jämfört med tidigare. Innan Toptracer låg man på 400 000 bollar per år. I dag är siffran 1,8 miljoner – men det är inte medlemmar som står för hela ökningen. 70 procent av besökarna är faktiskt inte medlemmar i klubben.
– Alla förstår ju vad det skulle betyda för en klubb om en majoritet av dem som nyttjar din range inte längre enbart är medlemmar, säger Oskar. Det innebär ju helt nya intäktsströmmar och ett underlag för rekrytering.
I Gloucester visade det sig just att många av de nya kunderna har blivit fullbetalande medlemmar.
– Toptracer har gjort att instegsbarriären till golf blir ganska annorlunda jämfört med vad det var när vi en gång började spela, säger Oskar.
En av premisserna under utvecklingen av rangeteknologin var att den skulle erbjuda en bred upplevelse. Ska man spela virtuell golf på Pinehurst eller Old Course kan man därför spela banorna så korta som 2 600 meter.
– Då slår man ut på fairway, säger Oskar. Den möjligheten finns för att alla ska kunna ha kul och nå greenen. Vi vill att Toptracer ska tilltala alla. Man kan tycka att kortare tees är små detaljer i det hela men det är sådant som får Toptracer att stå ut i konkurrensen. Rangeteknologin blir inte relevant och användbar om den inte engagerar en bred målgrupp. Du och jag har ju vår utgångspunkt som mångåriga, inbitna golfare medan andra aldrig har svingat en klubba tidigare. Då måste det finnas spellägen som tilltalar brett och som kan engagera även nybörjare, samtidigt som vi erbjuder de mest sofistikerade träningslägena för den engagerade spelaren.
I slutet av september släpps exempelvis finska spelsuccén Angry Birds till alla Toptracer Range-anläggningar.
– Det ska bli superhäftigt. Min sexårige son frågar mig dagligen när det släpps så att vi kan åka till rangen och testa.
Men låt oss gå tillbaka till år 2006 och rekapitulera händelseutvecklingen. Det var det året Toptracer startade. Eller Protracer, som företaget hette då.
På den tiden låg fokus enbart på att göra tv-sända golftävlingar visuellt mer intressanta. När Protracer dök upp i en Europatoursändning från Madrid 2007 var det revolutionerande för tittaren. I dag tas den grafiska illustrationen av bollbanan närmast för given.
– För många av dem som börjar titta på golf nu, är det helt orimligt att inte få ett streck som visar bollbanan, säger Oskar Åsgård. Daniel och hans uppfinning har haft en enorm påverkan.
Den Daniel som Oskar refererar till heter Forsgren i efternamn och var den som grundade Toptracer. Daniel gillade att titta på golf på TV. Men som nybörjare hade han svårt att förstå vad han såg. Eller borde ha sett. Det var därför han funderade på ett bättre sätt att visa golf. Daniel hade en bakgrund inom spelutveckling och de erfarenheterna använde han när han försökte visualisera bollbanan med hjälp av grafik.
Ove Sellberg hjälpte honom att få kontakt med Europatouren. 2006 gjorde han en demo på Barsebäck inför tv-producenter och representanter på Europatouren.
2007 användes tekniken under en sändning från Europatouren i Madrid. Ett år senare även under The Masters på Augusta National.
Även om Toptracer var en välsignelse för tv-tittare är det ett annat sätt att använda tekniken som gjort att Toptracer blivit en angelägenhet för en större grupp vardagsgolfare.
Och det är i den varianten tekniken förväntas driva ett paradigmskifte.
Amerikanska Topgolf insåg potentialen när de köpte Protracer 2016 och fortsatte arbetet med att revolutionera golfspelarens sätt att utveckla sin golf.
Tankarna på att bredda teknikens användningsområde dök upp redan 2011.
Den första prototypen sattes upp på Golfcenter i Danderyd, inte alls långt från huvudkontoret på Svärdvägen i Mörby Centrum.
– Det var där man gjorde de första testerna, säger Oskar Åsgård. Teknologi på rangen fanns innan dess men då stod det ju en launch monitor bakom varje matta. Det var det fler aktörer som höll på med detta vid den tidpunkten, men det var alldeles för hårdvaruintensivt. Först när Toptracer lyckades med konststycket att med två sensorer följa alla slag som slogs på ett tiotal mattor däremellan, med yppersta noggrannhet, öppnades golfvärldens ögon för produkten som var kommersiellt gångbart för en golfanläggning.
Hur många trackingsensorer som används beror på rangens storlek.
– Vår största driving range utanför Nagoya i Japan har 376 mattor fördelade på tre våningar. Där sitter över 20 sensorer, berättar Oskar som betonar att det var Toptracer som uppfann och lanserade den moderna range-upplevelsen.
När de första skarpa installationerna gjordes på World of Golf i Göteborg, Kista Golf, Ullna Indoor, Komethallen i Barkarby och World of Golf, New Malden, i London fanns ingen annan aktör på marknaden som hade samma erbjudande.
Toptracers teknologi var ny och banbrytande. Men Toptracer var fortfarande ett litet bolag som sålde något som krävde en visionär ådra hos kunderna.
– Det var så pass nytt då, säger Oskar. Och säljprocessen kan ibland fortfarande ta tid när vi ska övertyga en kund om att det här är framtiden. Men på den tiden var det ju rejäl uppförsbacke. Ingen visste vad det var och de hade svårt att föreställa sig.
Toptracer approcherade inledningsvis fristående, kommersiella träningsanläggningar.
Även där förekom en viss misstänksamhet.
»Ni får inte installera något som gör att det tar längre tid för kunden att slå sina bollar, så att han slår färre bollar. Då försvinner min förtjänst. Det påverkar sista raden«, var en vanlig reaktion de mötte.
– Därför har vi alltid haft i ryggmärgen att göra vår upplevelse så snabb och friktionsfri som möjligt. Ingen vill stå och vänta på en skärm som laddar.
Om svenska träningsanläggningar inledningsvis var skeptiska så var amerikanska Topgolf desto mer nyfikna. De letade vid den här tiden efter en teknologi som kunde komplettera deras bollar med RFID-chip.
För att engagera flera personer vid mattan samtidigt så krävs det en upplevelse, en teknologi som kunde visualisera slagen för alla som tittar på. Gameifieringen skulle skapa spänning. Ungefär som bowling.
Då, i slutet 2017, fanns Toptracer på cirka 20 platser i världen.
Med en kapitalstark ägare i ryggen började man bearbeta marknaden brett.
I slutet av 2023 fanns Toptracer på 1 000 anläggningar runt om i världen.
Totalt handlar det om drygt 37 500 utslagsplatser med Toptracerteknologi installerad.
Av de drygt 60 svenska ranger som har investerat i digital teknologi har Toptracer över 60 procent. Förra veckan utrustade Gävle GK sin range med Toptracer, den här veckan är det Koberg GK utanför Trollhättan som står på tur.
– Det har blivit stort. Inte minst i Sverige. Ta bara på A6 GK utanför Jönköping. När de öppnade sin nya driving range i våras så slogs det vansinnigt mycket bollar redan första helgen och så har det fortsatt. På A6 är det ett uttalat mål att överskottet från Toptracer-rangen ska investeras i klubben och banan. Man ser inte drivingrangen som en nödvändig service utan ett intäktsben, säger Oskar. Hade jag ägt en bit mark hade jag byggt en Toptracer-range direkt.
Målet när det begav sig för över tio år sen var att göra träning så roligt att alla vill slå en hink till. Och det har fungerat.
– Nu har vi nått det läget med råge. Med Toptracer blir träningen meningsfull, vilket får effekt på den egna förmågan. Du får direkt återkoppling och en upplevelse som gör att du vill återvända. Det är ju jättehäftigt att Toptracer blivit en internationell succé, men att Sverige är den snabbast växande marknaden för Toptracer i hela Europa just nu är vi alla på kontoret lite extra stolta över, berättar Oskar. •