KRÖNIKA | DAN PERSSON
Det här är opinionsmaterial – åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Callaway-ägda Topgolf med tusentalet driving range’s i drift i ett flertal länder, äger teknikbolaget Toptracer. Topgolf köpte svenska Protracer, nu omdöpt till Toptracer, för att kunna utveckla rangeverksamheten. Nu går de också in som en minoritetsägare i svenska Sweetspot som blir partner för rangeverksamheten med ett integrerat affärssystem för hur man bokar och betalar sin rangetid, något som också ger ägaren ett datadrivet underlag för att utveckla affären.
Först kan jag konstatera att det självfallet ärroligt att två svenska företag kan ses som bästa lösningen för en global aktör som Callawaykoncernen. Svenska entreprenörer får vara delaktiga i att se hur golfen utvecklas globalt. För svensk golf är det självfallet inte jämförbart med Henrik Stensons seger i The Open 2016, men onekligen något stort.
För Sweetspot måste det här vara julafton på riktigt. En stor global säljorganisation kommer att ge dem heta leads till golfklubbar och ranger världen över. Att de som börjar med att ha Sweetspots mjukvaror för range över tid adderar pro-tjänsten och därefter inkluderar affärs- och bokningssystemet även för själva golfbanan är ingen dålig gissning. De får nu möjligheten att visa golfvärlden att deras system är de bästa.
Att golfen digitaliseras är som jag ser det förutsättningen för utveckling (liksom för alla branscher) och även om det funnits och finns förbund som haft administrativa system för medlemshantering på flera håll är den här typen av datadriven utveckling grunden för att optimera intäkter.
Affärsmodellen för IT-system är enkel. Man är lönsam och konkurrenskraftig om man hela tiden ökar antalet kunder då kostnaderna då slås ut på flera. Har man ett begränsat antal kunder kan man inte bli lönsam och ökade kostnader till följd av IT-utvecklingen ger då högre kostnader för kunderna och/eller ett sämre system.
Microsoft kan lägga miljarder varje år på att utveckla Excel då kostnaden per användare ändå blir försumbar medan Stockholms stad som enda kund för en så kallad skolapp drabbas av miljardkostnader för något som i slutändan måste läggas ned.
Vidare är en ökad mängd användare grunden för rätt utveckling utifrån kundbehoven. Få användare resulterar i att utvecklingen begränsas eftersom input blir för dålig.
Min gissning är att vi om 10 år har fem IT-bolag med golflösningar med cirka 10 000 kunder var utifrån de cirka 50 000 golfbanor som finns. Det är vad som hände hotellbranschen.
Vi kommer också se en utveckling där fler klubbar drivs av managementbolag eller ingår i franchise eller frivilligkedjor och det är här utvecklingen av affären såväl som livsstilen golf sker, tillsammans med deras valda IT-leverantör.
Det logiska är att golfen utvecklas på exakt samma sätt som hotellen gjorde på 80-talet när jag som ung och lovande fick vara med om den resan. Det gläder mig att Toptracer och Sweetspots ledning och personal får vara med om den i min bok fantastiska resan det kommer att bli.
Men det ideella då undrar oroligt vän av ordning som bara kan arbeta om debet är mot fönstret. Det påverkas inte alls, är min bedömning.
Om ideell verksamhet är efterfrågat, om medlemmarna trivs på sin klubb, om många deltar i klubbens aktiviteter finns det ingen som helst anledning att ändra organisationsform. Viljan från oss golfare att sponsra juniorverksamhet och elitutveckling kommer inte att förändras även om golfen redan blivit en köpt tjänst för en stor andel golfare. På samma sätt kan förbunden på medlemsklubbarnas uppdrag fortsätta att utveckla nästa generation elit och golfen som idrott.
För att återgå till Toptracers samarbete med Sweetspot delar jag utan tillgång till annan information än pressmeddelandet, avsändarnas uppenbara slutsatser att de kommer att bli framgångsrika. De är i nuläget en av två eller tre konstellationer i världen som med Callaways resurser har förutsättningar att bli framgångsrika om de jobbar hårt.
Golfen som fritidsaktivitet och livsstil utsätts för en ökande konkurrens om vår fritid och behöver hela tiden bli duktigare för att attrahera nya golfare. På samma sätt som klubbarna behöver öka sin omsättning för att kunna lägga mer pengar på anläggningen. Då är digitalisering i form av moderna affärssystem en förutsättning och det kan inte andra än större globala aktörer leverera.
Kul att Sverige är med på den resan. •
Not: Skribenten hade för tre år sedan ett mindre konsultuppdrag åt Sweetspot med utbildningsmaterial för revenue management.