Hem Krönika »Två rundor till per person skulle räcka för golfen«

»Två rundor till per person skulle räcka för golfen«

krönika Dan Persson

KRÖNIKA | DAN PERSSON

Det här är opinionsmaterial – åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.  

2014 var jag med och genomförde en studie av biljettköpen till SHL. Vi såg några intressanta mönster. Dels minskade antalet matcher som årskortsinnehavarna verkligen gick på. De hade allt oftare annat för sig. Men det mest intressanta var att den stora grupp som gick på mellan två och tio matcher per år skulle fylla arenorna om de i genomsnitt gick på 0,4 matcher till.

Det blev målet för de ansvariga på klubbarna. 

SHL:s grundserie har gjort en rekordsäsong när det gäller publiken. Sportsligt har fel lag vunnit mest hela tiden, men det är en annan sak. Det har varit lapp på luckan i många fall och flertalet klubbar har nya publikrekord. Detta i samma ekonomiska miljö där Golfförbundet räknar med att tappa 6 procent av golfarna.

Mycket vunnet

Samma principer kan appliceras på golfen. Fick vi en halv miljon golfare att spela två rundor till varje år skulle mycket vara vunnet. 

Dan Persson, krönikör
Dan Persson

Det är cirka 400 000 greenfeeronder och 600 000 medlemsrundor. De senare skulle göra ett så kallat fullvärdigt medlemskap mer troligt året därpå för en andel av dessa och de 400 000 tillkommande greenfeerundorna skulle ge ca 200 miljoner kronor till. 

I kombo med att minska tappet med 10 000 och få in 10 000 nya golfare till så skulle ovanstående göra underverk med både klubbarnas och förbundets ekonomi. 

Då klubbarna redan har mailadresser samtidigt som medlemmarna går att nå via sociala medier, blir åtgärderna högst överkomligt. Om SGF lägger en miljon kronor på att låta en bra reklambyrå ta fram ett antal olika kampanjförslag för klubbarna att använda, och därefter sköter analys och uppföljning så att de kampanjer som ger bäst utfall används av alla – ja, då är det här målet troligen ganska enkelt att uppnå. Jag utgår nu ifrån att GIT som affärssystem har bra stöd för försäljning och marknadsföring. 

Trigger

Ett av huvudskälen till att vi inte spelar mer golf kan vara att vi saknar en trigger. Mailet »Dan, det blir sol på onsdag eftermiddag – kom ut och spela golf, njut av fågellivet och naturen nu när den är som vackrast« är ett budskap som kan räcka för att jag verkligen ska åka till klubben. Nu är inte jag målgruppen då klubben borde få mig att spela mindre eller betala mer, men som princip fungerar det. 

»Vill du gå ner i vikt? Spela nio snabba hål från tian på morgon och ät en LCHF-frukost på klubben«, är en annan tänkbar kampanj. Det är bara fantasin som sätter gränser. Principen att inte aktivt agera för att få fler på banan tillhör en svunnen tid. Nu är konkurrensen om vår fritid mördande och det krävs proaktivt agerande för att få oss att besöka vår hemmaklubb och andra golfbanor oftare. 

Vi har alltid olika skäl till att spela eller inte spela. Mitt primära skäl för att vi ska spela nio hål efter jobbet är att jag vill slippa det aptråkiga gymmet. Även om jag kanske helst hade satt mig en fåtölj med en bok måste jag välja en aktivitet och då är golfen roligast.

Hade vi levt i ett socialt vakuum hade vi spelat hela påskhelgen. Nu har vi fyra barn och lika många barnbarn på besök med sociala aktiviteter hela tiden. Blir i bästa fall två rundor. Golf är livsviktigt men att få umgås med en tvååring som kallar en för morfar är viktigare. 

Viktigaste målgruppen

Jag har inte tillgång till statistik men jag antar att andelen golfare som bara spelar mellan 4-12 rundor är minst 40 procent. Det bör vara den viktigaste målgruppen att bearbeta

De så kallade brevlådeklubbar som nu ses som ett hot med långt över 100 000 medlemmar bör ses som en tillgång. Ger man de här klubbarna 50 kronor för varje greenfee deras medlemmar genererar, har man skapat ett ekosystem som gör skillnad. De bör ses som instegsklubbar, det vill säga något vi skall vara rädda om. Den samhällsförändring de är ett svar på kan vi inte motverka. Ingen medlem i en brevlådeklubb spelar 40 rundor om året i Sverige då de vore ekonomiskt korkat. Spelar man fyra rundor per år finns det inga skäl att betala för rätten att spela 50 rundor. 

Tiden är förbi för idén ”If we build it, they will come”. Nu krävs aktiva åtgärder för att fylla banan. Målet per 18 hål bör ligga på 28 000 rundor i Mälardalen och 35 000 rundor här i Skåne. Även om kostnader för skötsel ökar efter 25 är det en plusaffär (om det nu inte är såna som jag som inte betalar för sig eftersom vi inte får). •

Lediga jobb i golfbranschen just nu:

Klubbchef/VD till Landeryds Golfklubb

Klubbledare till Lagans Golfklubb

Forsgårdens Golfklubb söker VD/Klubbchef

Chalmers Golfklubb söker banchef hösten 2024

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Krönika

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Toptracer tar täten i golfens framtida konsolidering

Det logiska är att golfen utvecklas på exakt samma sätt som hotellen gjorde på 80-talet nä…