De flesta skulle kanske säga att Sverige har fler modevarumärken inom golf än många andra länder.
Men inte Louise Fröjdenlund. Hon identifierade en lucka på marknaden och i år lanserade hon egna varumärket Indras första kollektion.
– Jag kände att det saknades varumärken för lite yngre tjejer. Det som fanns vände sig kanske mer till damer. Sedan ville vi fokusera på hållbarhet. Vi har förlagt all produktion inom Europa, berättar Louise.
Indra kommer bara att säljas online.
– Sedan skippar vi de säsongsbetonade kläderna. Vi började med att fråga golftjejer vad de tyckte och tänkte om funktioner, fickor och färger och då identifierade vi några funktionsförbättringar.
Louise plockade upp golfen så sent som 2019. Tankarna på Indra kom 2020.
– Då började vi jobba med att hitta material och producenter och de första plaggen lanserades i slutet av maj. Då släppte vi en svart kollektion och den utökades i juli med en marinblå.
– Tanken är att plaggen ska vara skandinaviskt minimalistiska och skapade för att hålla över tid. Sedan ska vi bygga på kollektionen.
Men det är till viss del upp till användarna. Louise marknadsför Indra via sociala medier och där sker även kommunikationen med den tilltänkta målgruppen. Det är de synpunkter hon plockar upp där som styr utseende och funktion på kommande kollektioner. Därför blev de två första släppen kjol, shorts, byxor och top i svart respektive marinblått.
– Vi vill ha en direkt relation med kunden. Så all försäljning kommer att ske via våra egna plattformar. Där finns ju en global marknad. Men det är en utmaning att nå igenom bruset. Det finns ju många varumärken.
Du nämnde hållbarhet som en bärande tanke. Vad använder du för material?
– Det är lite olika. Dels använder vi återvunna material, dels mer innovativa material som inte använder lika mycket vatten i framställningen, exempelvis.
Kläderna tillverkas i Polen. Louise designar och får hjälp av en mönsterkonstruktör på fabriken.
Det är ändå en ganska mättad marknad du ger dig in på… i Sverige finns ju Abacus, Röhnisch, Daily, Func Factory…
– Jag tyckte att det fanns en lucka. Jag kände att de som redan fanns talade mer till äldre målgrupp, säger Louise som hellre vill placera Indra i samma fack som svenska Macade, som startades 2019.
Hur ser kunden ut?
– Vi vill ju nå alla tjejer så klart men vi har riktat in oss på en yngre målgrupp som är medvetna om hållbarhet. Som vill komma bort från det säsongsbetonade.
När du säger ”säsongsbetonade…vad menar du då?
– Jag menar kollektioner där man bara har en chans att köpa ett vårplagg, som sedan ersätts med ett nytt till sommaren och hösten.
Så Indra ska ha en kollektion som säljs år efter år?
– Ja, precis. Det ska vara hållbart över tid.
Kommer du ha samma kollektion nästa år?
– Nej, vi kommer att ha olika drops som ska matcha med varandra. De kollektioner vi har nu kommer att utökas med färger.
Så det ni har släppt hittills är en bas?
– Ja, precis. Det vi släppt hittills är som en baskollektion i och med att vi vill hålla det ganska avskalat. Det ska vara en avskalad design med stort fokus på kvalitet.