Papper och penna utvecklades för cirka 20 år sedan till bokningssystem, därefter har utvecklingen stått still.
Bokningssystem finns idag på alla anläggningar som en administrativ faktor. Det uppfyller en funktion men det skapar inte en relativ fördel för någon.
Nästa generations plattformar innehåller inte bara administration av bokningar utan har även krav på sig att vara värdeskapande för anläggningarna.
En plattform som redan uppfyller detta krav är Sweetspots plattform som utgår ifrån revenue management, byggd med syftet att skapa värde för anläggningarna och i förlängningen även för spelarna.
Vad är det då för värden som skapas?
När golfen föddes var det en homogen kundgrupp som spelade tillsammans, men så ser det inte ut längre. Idag har varje anläggning över 30 olika kundgrupper med olika behov och betalningsvilja. Egentligen handlar det inte om att dela upp golfare i olika grupper, utan om att skapa den perfekta produkten för så många som möjligt. På det sättet kan branschen skapa rätt förutsättningar för att behålla aktiva golfare under lång tid.
Det finns en väldigt hög betalningsvilja för golf men det den ser olika ut för varje golfare och förändras beroende på vilken slutprodukt som levereras. Helt enkelt rätt produkt, till rätt person, till rätt pris. En omöjlig ekvation kan tyckas, men med data, analys och revenue management är det möjligt. För anläggningarna betyder det att de får tillgång till den data som behövs för att identifiera de olika behoven, vilket i nästa steg innebär att de kan leverera den förväntade upplevelsen till rätt pris.
Tillbaka till frågan i rubriken: Vad kostar det egentligen att använda gamla bokningssystem?
Siffran på sista raden i fakturan är tyvärr inte hela kostnaden av att använda gamla bokningssystem. Att inte använda sig av ett system som skapar värde resulterar i en ytterligare kostnad i form av intäktsbortfall.
Den generella forskningen säger att revenue management ökar totala intäkter med ca 20-25 %, resultat som Sweetspot hjälpt flertalet anläggningar att leverera på.
Utifrån ett branschperspektiv kan man göra en enkel räkneövning:
Branschen omsätter årligen cirka 4 miljarder på golfspel. Räknar vi lågt, med en intäktsökning på 10%, så ger det ett totalt intäktsbortfall på cirka 400 miljoner kronor.
Lägger man därefter till kostnaden för GIT på cirka 30 miljoner kronor, landar summan totalt på cirka 430 miljoner kronor.
430 miljoner kronor varje år!
Vi värnar om golfen och vi vet att det finns många andra som också gör det. Därför lanserar vi nu Sweetspot Free – ett helt gratis och värdeskapande bokningssystem som leder till intäktsökningar.
Sweetspot lanserar Sweetspot Free
Lanseringen av Sweetspot Free har sin grund i att bokningssystem borde vara värdeskapande och inte bör kosta något att använda. Betalningsviljan för system ökar i takt med att värdet som systemet kan leverera ökar. Anläggningar i Sverige kan nu börja resan mot värdeskapande och intäktsökningar genom en kostnadsfri produkt som samlar in rätt data och som därefter kan uppgraderas – när man känner sig redo att genomföra den förändringar.
Läs också: Golfen växer – men inte så som du tror